Der er visse baner, som nærmest har en garanti for at sikkerhedsbilen kommer på banen. Monaco, Singapore, Korea, og Canada. Malaysia er ikke sådan en bane, og selv om der er kørt 13 løb på Sepang-banen, så har sikkerhedsbilen kun været brugt få gange.
Faktisk ikke en gang de sidste ti år, sådan officielt.
Den hurtige læser husker, da Jenson Button vandt for Brawn i 2009. Et løb som kun gav halve point, da løbet blev stoppet før tid. Hvorfor tæller det løb ikke med, da sikkerhedsbilen jo kom på banen.
Da Button vandt i Malaysia i 2009 skete det bag en safety car. Alligevel tæller safety car ikke med i den officielle statistik.
Copyright Brawn GP
Forklaringen er ligetil, og findes i det sportslige reglement. I 2009 kom safety car på banen på omgang 32, og løbet blev stoppet på omgang 33. Da løbet aldrig blev genoptaget, så tager man resultatet to omgange før afslutningen, hvilket betyder, at løbet blev afbrudt og stoppet på omgang 31.
Altså en omgang før sikkerhedsbilen kom på banen. Derfor har der officielt ikke været en safety car-periode på Sepang de sidste ti år, og derfor er det et godt bud til spillefuglene og satse på, at der ikke kommer nogen safety car på banen på søndag.