Lotus har imponeret, de grimme næser er trenden, udstødningerne er mystiske, det nye er ord er Mercedes frontvinge. Selv om Mercedes endnu ikke har introduceret dette års model, så er nogle af de nye dele dog på bilen.
Den mest prominente er forvingen, der eftersigende er designet som et passivt F-duct system, hvor køreren ikke skal gøre noget for at aktivere det.
Nico Rosberg
Copyright Daimler-Benz
Og fordi det er på forvingen, så er systemet legalt, og det skulle være forklaringen på, at Mercedes med Nico Rosberg og Michael Schumacher toppede onsdagens og torsdagens resultatliste.
Det kan man i hvert fald læse i ’Auto Motor und Sport’:
“På forvingen er der ingen regler. Så det er legalt.”
Bladet har snakket med McLarens teamchef, Martin Whitmarsh, der vurderer forvingen til at give en topfartforøgelse på mellem 5 og 8 km/t eller ca. halvanden til to meter mere i sekundet, hvilket er en del ned ad en god langside.
Michael Schumacher
Copyright Daimler-Benz
Så forventningerne til den nye Mercedes er store. Har de læst reglementet på samme måde som i 2009, da det lykkedes Brawn GP at komme med dobbeltdiffuseren og blæse konkurrenterne af banen i starten af sæsonen.
Red Bull-ejer Dietrich Mateschitz, der er til stede hos sit hold på Jerez, udtaler:
”Nu venter vi alle på Mercedes.”