Vi har set det før – Lollipop-manden får givet køreren fri før det ene hjul er ordentligt fastspændt. Det har resulteret i både tidstab og ulykker, fx hos Jenson Button på Silverstone i 2011. Den tid er måske forbi nu.
En ny teknologi er nemlig udviklet hos det italienske selskab Dino Paoli, hvor LED-lys skal indikere, hvis en møtrik ikke er sat ordentligt fast, således at hjulet kan falde af.
”Systemet fungerer ved hjælp af en magnetisk sensor, og operatøren kan indstille momentet der påføres møtrikken,” fortæller administrerende direktør Federico Galloni.
Netop sidstnævnte er en ret vigtig faktor, da de forskellige teams ikke benytter sig af samme geometri på møtrikkerne.
Lysdioderne vil være placeret på lufttrykspistolen, hvorved mekanikeren hurtigt og nemt vil kunne se, hvis noget er gået galt.
FIA har godkendt teknologien, så den vil være klar til brug i den kommende sæson, hvor der løbende vil blive samlet data sammen til forbedring af dækpistolerne.
Speeds dæk. I baggrunden ses Vitantonio Liuzzi, Spaniens Grand Prix, 2007
Ved at benytte sig af dioderne, vil man kunne spare tid, hvilket er blevet endnu vigtigere grundet et ønsket helium-forbud.
Indtil nu har helium kunnet benyttes i lufttrykspistolerne, hvilket var en fordel, da gassen har en lav densitet.
Dog vil dette ikke ses fremover, da helium kun findes i små mængder på planeten, og Formel 1 skal blive en mere grøn sport.
Ulempen ved at skulle erstatte helium med almindelig trykluft bliver, at et pitstop kommer til at tage omkring 30 % længere tid.
Helium-pistolerne var mere komplekse end de kommende, hvilket netop gør plads til LED-teknologien.
Fra d. 16 marts får vi at se, om den nye LED-teknologi vil gøre en positiv forskel for sporten.