De nye regler der siger at en racer skal bestå samtlige crashtests før den kan komme på banen, er en streg i regningen for HRT.
HRT’s nye chef, Luiz Pérez-Sala udtaler at:” De nye regler der kræver tests af samtlige dele på vognen før den kan testes, vil uundgåeligt forsinke os. Jeg håber vi kan nå at blive klar til slutningen af januar, såv i kan deltage i præsæsontestene, men hvis det viser sig svært, håber jeg blot vi kan nå at lave en shakedown af vognen før Melbourne.”
HRT F111 studiebilleder Copyright Motion-Company
Pérez-Sala har tidligere bekendtgjort at HRT regner med at gå lidt tilbage før end de kan gå frem, så det lyder ikke til at de satser på hverken sejre eller pole positions i 2012.
Det forlyder samtidig at man ikke skal forvente at se Jaime Alguersuari i en HRT-racer, selvom han er spanier og derfor ville passe godt ind i klimaet. “Vi har simpelthen for mange kørere på venteliste,” lyder det fra HRT.
I debutsæsonen for 2 år siden kom bilen ikke på banen før det første Grand Prix, og Karun Chandhoks debut i bilen blev til kvalifikationen. I 2011 gik det ikke stort bedre, da vognen ganske vidst blev præsenteret ved de sidste præsæsontests, men på grund af en række manglende dele kom den igen ikke til at køre før den første Grand Prix-weekend.
Det lykkedes dog alligevel for HRT at slå Marussia Virgin-Racing i den samlede stilling for 2011.