Sebastian Vettel har formået at sætte Pole position, og vinde løb, på baner der er langt mindre egnede til Red Bull-raceren end denne bybane i Singapore. Derfor var det heller ingen overraskelse at se ham være monumentalt stærk netop her.
Webbers P2 understreger blot at denne bane er som bygget til de kurveglade Red Bull-biler, og det lykkedes sågar at se et smil på Australierens ansigt efter løbet. Han var trods alt ”Best of the rest.”
Vettel foran Hamilton forlader pitten
Hos McLaren må man altså være lidt træt af det hele. Bevares de ligger da fint i konstruktørmesterskabet – til en andenplads, og de har også 2 kørere med helt fremme i kampen om – en andenplads.
McLarens racer er uden tvivl en hurtig bil, men det virker til at den er mere besværlig at sætte op end red Bulls, og når man kombinerer med de fejl og uheld der har ramt dem, hr de stået chanceløse overfor den fejlfri præstation vi har set fra Vettel og Red Bull.
I denne weekend lavede Button en bremsefejl, der blev efterfulgt af en gearkassefejl, hvilket kostede ham hovedparten af FP2. Under kvalifikationen var det Hamilton der blev ramt af uheld, da hans tankstander ikke gav ham benzin under træningen, hvilket gjorde at han ikke kunne komme ud for en ekstra hurtig omgang i Q3. Dette flyttede ham ned på P4, hvor han potentielt kunne have startet på P2.
Fernando Alonso Copyright Ferrari
Ferrari har allerede opgivet sæsonen, og er begyndt at kigge mere på 2012. Klogt træk hvis man spørger mig, da mesterskabet er udenfor rækkevidde, og selv andenpladsen i konstruktørmesterskabet begynder at virke som en flygtig drøm for de stejlende hingste.
Ferrari har ikke være helt så uheldige som McLaren, på Alonsos bil, om end Massa har haft sin del af uheld. Dere problem har mere været at raceren kun er hurtig nok i øjeblikke, men ikke i de øjeblikke der kræves for at være god i kvalifikation, eller for at vinde løb på en mere stabil basis.
Mercedes har også erkendt hvor de er henne i feltet, og har derfor tilladt sig at eksperimentere lidt under træninger og løb. Det var egentligt forventet at Rosberg ville prøve en lignende taktik som på Monza, men de forventninger brast da han kørte ud i Q3 på supersoft-dækkene. Til gengæld kørte Schumacher slet ikke ud, hvilket også gjaldt for de to efterfølgende racere på gridden, Sutil og Di Resta i Force India.
Vitaly Petrov Copyright Michael Ewert
Det sidste jeg vil komme ind på, er den kæmpe skuffelse som Renault har vist sig at være. At starte sæsonen med at få podiepladser, og nu være dem der bliver skubbet ud allerede i Q1, er simpelthen uforståeligt dårligt. De bliver ved med at påstå at der ikke er økonomiske problemer indenfor holdet, men den manglende udvikling på raceren og de vedvarende rygter taler et helt andet sprog.
Som altid er løbet ikke overstået før det ternede flag blafrer om søndagen, men hvis ikke McLaren og Ferrari har en god taktik, eller lidt held i sprøjten, ligner dette en walkover for Red Bull.
Paul di Resta med teamchef Vijay Mallya Copyright Force India
Jeg har tilladt mig at være lidt subjektiv i denne udgave af ”Før Løbet,” og hvis du er uenig i mine betragtninger er du meget velkommen til at komme med dine egne betragtninger under kommentarerne, gerne i et sobert sprog.