Singapore er en speciel bane. Lang, oplyst og med noget nær 100% garanti for trafik på din flyvende omgang. Specielt i Q1 var trafikken et problem, men alle kørere kom igennem og kvalificerede sig indenfor 107% -grænsen. Lewis Hamiltons beskadigede sin McLaren, så en stor del af Q1 måtte mekanikere arbejde på at fixe bilens bund.
Q1 bød på et mindre drama i kampen om de sidste placeringer, der gav adgang til Q2 og hvem der skulle slutte som sorteper. At det blev Vitaly Petrovs Renault kom nok som en overraskelse, når man tænker på de seneste løb, men efter det ternede flag var viftet i Q1 stod det klart, at Renault-kollegaen Bruno Senna i sidste øjeblik skubbede russeren ud.
Vitaly Petrov blev sorteper i Q1
Copyright Lotus Renault GP
Ellers var plads 19-24 linet op i hold med førstekøreren forrest, og i sædvanlig rækkefølge. Dog var Daniel Ricciardo hurtigst hos HRT, men med Liuzzis femplaceringsstraf fra Monza in mente, så har italieneren nok ikke satset hele butikken.
Q2 var igen præget af kamp. Det er her det afgøres, hvem der avancerer til Q3, men endnu mere hvem der ikke avancerer. Længe lå de to Williams-racere til avancement, men det holdt ikke. Kamui Kobayashi fik banen lukket, da han i chikanen i Turn 10 fik sin Sauber luftbåren, og uden gummi på banen skøjtede bilen ind i muren.
Kamui Kobayashis flyvetur endte i rødt flag og ekstraarbejde til mekanikerne
Copyright Pirelli
Efter oprydningen kom der gang i banen igen. Igen blev der rykket rundt på placeringerne, og da Q2 var slut var det fem teams, der alle avancerede til Q3. Den japanske kører var hurtig til at tage ansvaret, det var en kørerfejl.
”Jeg endte i muren i Q2, og uheldet var min fejl. Jeg er ked af det overfor holdet. Jeg fik meget kerb i Turn 10, bilen hoppede for højt, og det var udfaldet.”
Alonso i Ferrarien
Copyright Ferrari Media
Q3 startede heftigt. Jenson Button ud foran de to Ferrari-racere med en aggressiv Lewis Hamilton som firer i rækken. Undervejs på opvarmningsomgangen slogedes Hamilton med Massa, som endte med at give ham plads. Ingen grund til to ødelagte biler i en kvalifikation, den slags kan vente til i morgen.
De to Red Bull-kørere var ikke så forhippede, så mens ærkerivalerne sloges foran, så udnyttede de banens længde til at køre deres hurtige tider. Men få minutter igen gik flere biler på banen igen for at give det en sidste chance. Button slog Hamilton med fem tusindedele, og tog plads tre. Webber kom vanligt efter Vettel.
Michael Schumacher droppede den flyvende omgang i Q3
Copyright Mercedes GP
Nico Rosberg kørte ud til sidst og satte en tid, imens Michael Schumacher kørte ud, men startede aldrig sin flyvende omgang. De to Force India-racere sparede dækkene og forblev i pit. En småkedelig Q3, hvor flere kørere ikke var på banen. Forhåbentlig kommer der nye regler til næste år, men indtil da må man leve med, at Q3 sjældent har 10 biler på banen.
Sebastian Vettel kørte den bedste tid i 1.44.381 med farten 174.962 km/t.
Top 3 i kvalifikationen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Den optimale omgang baseret på de tre sektorer med Webber hurtigst i S1, Button i S2 og Vettel i S3 er 1.44.183, så Vettel har virkelig været hurtig.
Vi har lidt problemer med at få lagt tiderne op, så de kommer desværre først senere.