Derfor halter Sauber bagefter

Sauber-teamet startede 2011 med bulder og brag. På det seneste har Kamui Kobayashi ikke været så sprudlende at se på, og Sergio Perez har også stoppet fremgangen. Det skyldes FIA og deres manglende konsekvens overfor de store.

Kamui Kobayashi . Copyright Sauber Motorsport

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/9 2011 klokken 10:09

Det store buzzword i år har været "blown exhaust". Renault startede med dette, og så kom alle de andre.

Der blev imidlertid klaget over dette, og FIA valgte derfor at forbyde teknologien. Så gik lobbyarbejdet i gang hos de store hold, og FIA trak det øjeblikkelige forbud tilbage.

Nu gælder brugen af ’blown exhaust’ frem til sidst på sæsonen, men Sauber Motorsport stoppede udviklingen af systemet, da FIA oprindelig bandlyste teknologien.

Peter Sauber
Copyright Sauber Motorsport


Det fortæller den schweiziske teamchef, Peter Sauber, til avisen ’Sonntagsblick’:

”Vores system virker ikke ordentligt. Da de (FIA, red.) prøvede at forbyde det i Barcelona, besluttede vi at stoppe med den dyre udvikling.”

”Det betaler vi for nu.”

Det var Ferraris gearkasser, der var skyld i at begge Sauber-biler udgik.
Copyright Michael Ewert


Sergio Perez kvalificerede sig på plads 15 og Kamui Kobayashi på plads 17. Begge kørere udgik med defekte Ferrari-gearkasser, hvilket Peter Sauber på ingen måde var tilfreds med.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sam Michael skifter til McLaren Placeringsstraf til Liuzzi »