Italiens GP - 1. frie træning LIVE

Så er vi kommet til det sidste løb på den europæiske kalender, et løb som er meget berømt, og et af dem som kørerne bestemt gerne vil have på vinder-CV'et

Lewis Hamilton fremviser Robert Kubica-støtten . Copyright Pirelli

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 9/9 2011 klokken 10:09

Vi er klar til at gå igang med den første frie træning i det italienske GP. Vejret er varmt og tørt, og denne skribents BMF1-kolleger hygger sig med kolde øl on-site, hvilket undertegnede ikke er det mindste misundelig over.

Petrov kommer hurtigt ud i sin Renault, og Mercedes slipper også en vogn afsted. Force India gør klar til at sende Nico Hülckenberg afsted.

Flere racere kommer nu ud til en installationsomgang, heriblandt Felipe Massa som giver hjemmepublikummet en chance for at hilse på Ferrari F150.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Alonsos Ferrari står med den gule maling på bagvingen, så når han kommer ud skal der testes aerodynamik. Et nærblik på Red Bulls bagvinge viser hvordan downforcen stort set er pillet af racerne til dette løb.

Der er gennemgående stilhed i de fleste pitter, og D'ambrosia er den eneste der triller rundt.

Button og Glock kommer nu også på banen.

Den hidtil bedste tid, sat af Ambrosia i Virgin er 1.43.577. Button var efter sektorer 9,1 sekund hurtigere, men bakkede af i sidste sektor uden at fuldføre omgangen.

Alonso er nu på banen. Han sætter en hurtig tid i 1. og 2. sektor, men afslutter ikke omgangen - ligesom vi så det hos Button.

Kobayashi er nu igang med en omgang, som også slutter efter sektor 2.

Kamui Kobayashi Copyright Sauber Motorsport

Så er det Ricciardos tur til at finde banen rundt i sin HRT. Han afslutter omgangen 8,9 sekunder hurtigere end den hidtil hurtigste, og er dermed hurtigste mand. Tiden hedder 1.34.675

Daniel Ricciardo Copyright Michael Ewert

Alguersuari sætter ny hurtigste tid på 1.29.779 i en Toro Rosso med en del ny bemaling på, grundet den nye sponsoraftale de har lavet med CEPSA.

Hulkenberg gør det nu endnu bedre, men Alguersuari slår igen. Tiden hedder nu 1.28.185.

Vettel futter nu rundt med 317 km/t, uden brug af DRS eller KERS. Han aktiverer nu sin DRS og hastigheden ryger op på 326km/t.

Alguersuari fortsætter sine tider og klarer nu 1.27.224.

Lotus melder et problem med Chandhoks rat, som skal skiftes ud.

Vettel sætter nu hurtigste tid med 1.26.381 og når undervejs en topfart på 328km/t.

Sebastian Vettel Copyright Michael Ewert

Buemi er ude at pløje Ascari chikanen op. Det er ikke første gang i dag at han misser en chikane.

Vettel slår sin egen bedste tid, og er nu på 1.25.914. Webber er 0,8 sekund efter Vettel.

Hamilton er hurtigste mand i midterste sektor, men omgangen er 0,011 sekund langsommere end Vettels.

Hamiltons næste omgang er derimod hurtigere end nogen andres. Især 2. sektor er stærk. tiden hedder nu 1.25.203.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Alonso er 1,4 sekund efter Hamilton, og Hamilton er igang med at barbere tid af sin egen bedste. Han ender på 1.24.512 og har nu også bedste tid i alle 3 enkelte sektorer.

Button er nu også igang. Han er pænt hurtig, men ikke i nærheden af holdkammeraten. Han er 0,89 sekund efter og har dermed 2. bedste tid.

Dagens højeste topfart er sat af Alguersuari og er på 344km/t.

Schumacher er på banen, men han er vist ikke færdig med at finde hastighed. Han er 3,8 sekund efter, og laver kun 16. bedste tid.

Michael Schumacher Copyright Daimler-Benz

Kovalainen lister langsomt rundt på banen med problemer. Schumacher bruger 50 meter mere af Parabolica end der er lagt asfalt ud til. Der sker dog ingen skader.

Kovalainen melder at han har mistet 2. gear, og parkerer Lesmo-kurven.

Rosberg misser en chikane med et kæmpe flatspot på højre forhjul.

Begge McLarens sidder i pitten og virker tilfredse med at have de 2 bedste tider i denne træning. man ser dog mekanikerne arbejde på Hamiltons bil.

Vettel gør nu det grimme ved Buttons tid, men er stadig et stykke fra Hamiltons.

Webber er også igang, men ikke med en tid der gør indtryk på de forreste 3.

Button er ude på banen igen, men hans første tid er ikke imponerende. Han brokker sig over bagvingen da han har meget overstyring i parabolika.

Jenson Button Copyright Michael Ewert

Webber er nu ude på sin 17. omgang på de samme dæk, og han forbedrer sine egne sektortider hele tiden. Noget tyder på at de hårde dæk er ret gode på denne bane.

D'ambrosio er ude med røg fra motoren. Glock i den anden Virgin har kun kørt 4 omgange, og har endnu ikke sat en tid. I modsætning har Hamilton kørt i alt 8 omgange og sidder stadig på hurtigste tid. Alonso har været mere arbejdsom da han har kørt 20 omgange, men altså uden at imponere endnu.

Jerome d'Ambrosio Copyright Marussia Virgin Racing

Button er ude igen, men tiderne er langt fra det han klarede tidligere. Det forlyder at han er ved at teste en større bagvinge.

Alonso er stået ud af vognen.

Button har nu slået Vettels bedste tid, og har igen den 2. hurtigste tid i feltet, en tid om han laver på 15 omgange gamle dæk, og i en del trafik.

Hamilton er også ved at køre omgange igen, og pitten fortæller ham at han er bedst i 1. og 2. sektor og mangler en tiendedel i 3. sektor.

Det forlyder at Alonso stoppede træningen pga. en defekt på venstre baghjul.

Hamilton slår sin egen bedste tid, og hedder nu 1.24.127.

Vettel ser ikke passivt til McLarens tider, og forsøger at slå dem. Første forsøg ender dog 1,4 sekund efter.

Hamilton slutter træningen af med at forbedre den bedste tid.

Træningen er nu slut. Hamilton fører an med 1.23.865, efterfulgt af Button, Vettel, Webber, Sutil, Petrov, Alonso, Massa, Perez og Alguersuari.

Vettel er 1,3 sekund efter Hamilton. Alonso næsten 2,8 sekund efter.

Vi venter spændt på den 2. frie træning som kommer her på BMF1 i eftermiddag.




















































Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:23.865 + 0.000 18
2. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:24.786 + 0.921 19
3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:25.231 + 1.366 25
4. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:25.459 + 1.594 24
7. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:26.647 + 2.782 20
8. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:26.676 + 2.811 24
11. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:26.699 + 2.834 21
13. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1:26.836 + 2.971 25
15. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:27.365 + 3.500 25
18. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:27.492 + 3.627 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes som dark horse på Monza Italiens GP - 2. frie træning - LIVE »