Dæktyper for de næste tre løb (opdateret)

På trods af at der er en hel måned til sæsonens næste GP, har Pirelli allerede nu valgt, hvilke dæk der skal køres med, både i Belgien, Italien og Singapore.

Pirellifolk i arbejde . Copyright Pirelli

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 3/8 2011 klokken 19:08

Nok er holdene gået på "sommerferie", men der sker stadig ting og sager i Formel 1 verdenen.

Formel 1's officielle dæk leverandør Pirelli har netop offentliggjort, hvilke af deres PZero dæk, holdene får lov til at bruge under de næste tre løb i henholdsvis Belgien, Italien og Singapore.

Pirellis Farvekoder

Til løbet på den legendariske Spa-Francorchamps bane i Belgien er det de medium og bløde dæk, som vil blive brugt. Spa-Francorchamps taler især for brugen af medium dækkene, da det er en meget varieret og hurtig bane, hvor man køre med en opsætning, der generere downforce i den lave ende af skalaen.

Spa Francorchamps

Stykket mod Eau Rouge

De medium og bløde dæk vil ligeledes blive brugt under det italienske GP på Monza, hvorimod Pirelli har valgt de bløde og super bløde dæk, når Formel 1 karavanen rykker teltpælene op og væk fra Europa for denne sæson, og vender snuden mod Asien og Singapores GP.

Monza

Ligesom Spa er Monza også en af de ældste og hurtigste baner på kalenderen. Det første GP på den italienske bane blev kørt den 3. september 1950, og siden da har den været et fast indslag på Formel 1 kalenderen, kun med en enkelt undtagelse i 1980.

Banekort for Singapore Street Circuit

Singapore Grand Prix layout

Singapore Street Circuit er derimod kun et barn set i forhold til Spa og Monza, som hver især er gamle kendinge på Formel 1 kalenderen. Det første Formel 1 GP på banen i Singapore blev afholdt den 28. september 2008. Banen har 23 sving, den er 5,067 km. lang, og på et helt løb bliver der kørt ialt 309,087 km. med en gennemsnitshastighed på ca. 175 kmt.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Turbeskrivelse: Nürburgring 2011 Nürburgring: Vi vil bare have flere folk til banen »