WHAM-BAM-THANK-YOU-MAM! Efter en lille time, så stoppede den længste del af en meget lang motorsportsweekend, med en Audi R18 nummer 3 i fri dressur. Et uheld, der var ufatteligt tæt på at kunne lemlæste og dræbe flere marshals.
Som de fleste har opdaget, så er Audi nummer 3 ude af le Mans og dermed Tom Kristensens vinderchancer - på positivsiden, så kunne Allan McNish, tidligere Toyota Formel 1 kører, selv gå fra bilen og er ude af hospitalet igen.
Efter Canadas kvalifikation, så kommer det som nogen kalder Bonderøvssporten - Speedway GP fra Parken - det skal dog ikke forhindre os i at konstatere at der er en sport, hvor der er ganske gode danske vinderchancer i form af Nicki Petersen og Kenneth Bjerre.
Men til dagens kvalifikation i Formel 1 - Vettel har været i hegnet, som rettere er en betonmur i Canada, det er langt fra første gang barrieren har kostet knust kulfiber, men er alligevel kommet så godt igen at han blev først i sidste træning, efter Rosberg og Alonso havde sat sig på de 2 første. Fernando Alonso har i det hele taget virket skarp i denne weekend, i modsætning til McLaren, der halter en del efter.
Tom K's Audi mens den var hel Copyright Audi Motorsport
Q1:
Pedro de la Rosa har erstattet Saubers Sergio Perez, der efter sit uheld i Monaco godt nok deltog i første træning, men siden har trukket sig på grund af ubehag. Held & lykke til de la Rosa.
Vejret er rimeligt, men der er byger på vej, men de forventes dog ikke før efter kvalifikationen.
Så er vi i gang. Dækkene denne weekend er soft & supersoft - markeret med gul og rød farve. Som sædvanlig, så er der brok over dækkene, der igen er svære at få til at fungere optimalt.
Problemer med KERS kostede Mark Webber hele sidste træning - i det hele taget, så har Red Bull ikke nogen heldig hånd med KERS, som gentagne gange i første del af sæsonen har kostet dem problemer.
I mens Formel 1 leger stoleleg i Q1, så må vi konstatere, at det er ikke den store danskerdag i Frankrig - Tom Kristensen er ude, R18 er lavet til skrot og Casper Elgaards Hope Hybrid racer er igen i pit, et sted den har været mere end på banen. På positivsiden, der fører den tidligere Formel 1 kører, Jan Magnussen, igen GT1 klassen, en klasse han og Oliver Gavin har siddet på de sidste mange år sammen med Corvette.
Alle kørere har nu sat tider og Vettel er i front, foran Alonso, der virkelig lader til at have fundet speed i Ferrari'en.
Der er ganske stor aktivitet på banen, det lader til at man er en anelse bekymret for om regnen skal komme inden kvalifikationen er slut.
Samtidigt, så må man igen konstatere, at det er en svær bane. Hegnet, som ikke er hegn alle steder, men beton, er ganske tæt på banen og der skal køres til kanten for at få en god tid.
MS tager kerben på en ikke helt autoriseret måde, men har dog 7. bedste tid.
Alonso slår tilbage og er første mand under 1.14.
McLaren er ikke helt oppe på beatet - de har fart, men kan ikke helt få sammensat en hurtig omgang, der bringer dem i front.
Dækkene er tættere på hinanden end de har været længe, der er under et sekund mellem de 2 typer, så det drejer sig meget om hvordan man får dem kørt til i kvalifikationen.
5 minutter igen og der er ikke de store overraskelser i den tunge ende.
3 minutter igen og toppen af listen er ganske godt tilfreds - de er i pit og sparer bil og dæk til Q2.
Karthikeyan og d'Ambrosio ser ud til at skulle tage sig sammen, ellers så falder de for 107 % reglen i dag. Alonsos 1.13.822 tid har ikke ligefrem gjort noget godt for dem.
D'Ambrosio, Karthikeyan, Glock, Liuzzi, Kovalainen, Trulli og Alguersuari er ude af Q1 - D'Ambrosio er ude efter 107 % reglen, men mon dog ikke der igen findes en dispensation frem............
Jerome d'Ambrosio Copyright Marussia Virgin Racing
Q2:
Så er vi i gang igen - 15 minutter til at komme videre i Q3. Alle undtagen Ferrari er ude for at sætte en tid.
5 minutter gået - Vettel, Button, Webber i front.
I Parken går det mindre godt, her har Nicki Petersen lagt ud med en 3. plads og Kenneth Bjerre med en 2. plads.
På Le Mans er Jan Magnussen røget ned på en 3. plads, men kører de bedste tider i klassen. Corvetten er den eneste der kan kører under 4 minutter pr. omgang. De er faldet tilbage på grund af et kørerskifte, hvor Westbrook har overtaget efter Magnussen.
Det ser ud til at slaget skal stå mellem Red Bull og Alonso. De 3 biler kører kontinuerligt hurtigst af alle.
Massa vil også gerne lege med, sætter bedste tid i sektor 1 og tager førstepladsen.
4 minutter igen. Toppen virker til at være ganske tilfreds med tingenes tilstand.
2 minutter igen - Q2 lader til, at være blottet for overraskelser. Kobayashi lage an til at tage 10. pladsen fra Heidfeld, men oversatsede og "undervognstrimmede" bilen hen over græsset.
Tiden er gået, facit er, at de la Rosa, Barrichello, Buemi, Sutil, Kobayashi, Maldona og di Resta er ude.
10 kørere - 5 hold i Q3.
Paul di Resta Copyright Force India
Q3:
I Parken og på Le Mans går det nu en smule bedre, Nicki Petersen har fået en heatsejr og Kenneth Bjerre har endnu en andenplads. På Le Mans er Casper Elgaards hybrid racer kommet i gang igen, så må vi se hvor langt den holder denne gang, men med 34 omgange efter den førende Audi, så skal vi nok ikke regne med at se ham på podiet.
Jan Magnussen og Corvette # 74 er tilbage i front, efter toppen af GT1 klassen har foretaget deres planlagte pitstops.
10 minutter i Q3. Heidfeld er første mand på banen.
Mercedes er de eneste der ikke har været ude. Red Bull er igen i front.
5 minutter igen. Vettel i front, men det ser ganske tæt ud i dag.
Vettel, Massa, Alonso - Ferrari har virkelig slået krogen i Red Bull i dag. Med 3 minutter igen kommer MS på banen - der skal spares på dækkene.
Under 2 minutter igen - Alonso er flyvende. Men ikke flyvende nok, han har dog mulighed for en omgang mere. Rosberg er parkeret, slut for hans lørdag. Webber har ikke fart nok.
Tiden er gået, men tider på vej. Alonso mangler under 2-tiendedele for at slå Vettel, der ender foran Alonso, Massa, Webber, Hamilton, Rosberg, Button, MS, Heidfeld og Petrov i bunden.