Australiens GP – Dagen Derpå

Med to ugers forsinkelse startede sæsonen endelig i går. Endda i høj definition til alle os, som kan tage TV3 Plus HD, men ellers lignede sæsonstarten sidste års afslutning. Sebastian Vettel vandt og Vitaly Petrov overraskede igen. Velkommen til Dagen Derpå.

. Copyright Team Lotus

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 28/3 2011 klokken 19:03

Det var trist, da løbet i Bahrain blev aflyst for to uger. Baggrunden var forståelig, men det betød en udskydelse af sæsonstarten med 14 dage. Det er lang tid, når man har gået i flere måneder og ventet på at se og høre Formel 1-drengene på banen igen.

Men det skete og vi fik set 22 biler på banen allerede fredag. Faktisk fik vi set 23 biler, men hvis man blinkede med øjnene, så nåede man måske ikke at se Vitantonio Liuzzis HRT F111 køre en installationsomgang med tre minutter tilbage af anden træning fredag. Så bare for at vise, at der var to HRT F111’ere med i weekenden, så starter jeg lige med en lille billedkavalkade af HRT-bilerne.

Tonio Liuzzi i HRT F111
Copyright Motion-Company


Narain Karthikeyan
Copyright Motion-Company


HRT kørerne studerer de andre køreres tider. Det brugte de det meste af weekenden på.
Copyright Motion-Company


Nu hvor vi har etableret, at HRT rent faktisk var der, og ligefrem havde et par biler på banen, så vil jeg tage en tur tilbage til dagene før løbsweekendens begyndelse. Som altid kommer kørerne mindst et par dage før for at akklimatisere sig.

Kørerne brugte tiden forskelligt. Jenson Button fik en oplevelse uden lige, da han kørte en McLaren MP 4-23 på den australske bjergbane, Mount Panorama populært kaldet Bathurst. McLaren-hovedsponsoren Vodafone havde arrangeret en byttedag, hvor Jenson Button byttede bil med Craig Lowndes Super V8-racer. Desværre kan jeg ikke bringe billeder fra denne begivenhed, men her er et lille videoklip fra eventen.



Red Bulls kørere havde også deres egne projekter. Når nu man er i Australien, hvad var så mere naturligt for de to landsmænd, Daniel Ricciardo og Mark Webber, end at byde pressen på en good ol’fashion australian BBQ. Sebastian Vettel, forsvarende verdensmester i Formel 1, fik en dags arbejde ude på farmen. Se selv om han har evnerne til at skifte jobbet som Formel 1-kører ud.

Mark Webber og Daniel Ricciardo griller på stranden
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Så er der serveret
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Fårehyrden Sebastian
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Lotus Renault GP-kørerne var ude og prøve kræfter med et par store australske kæmper, imens Ferrari havde besøg af den canadiske fotomodel, Ashley Hart. Hos Red Bulls søsterteam var der fødselsdag. Jaime Alguersuari, som i weekenden begyndte sin anden fulde sæson i Formel 1 fyldte 21 år.

Nick Heidfeld blev den lille overfor Buddy Franklin fra Hawthorn talls Aussie Rules Football team
Copyright Lotus Renault GP


Felipe Massa, Ashley Hart, Fernando Alonso
Copyright Ferrari Media


Jaime Alguersuari fyldte 21 år i Melbourne
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Fredag og lørdag

Fredag nat dansk tid, nærmere bestemt 2.30 begyndte den første frie træning. For første gang skulle vi se de nye biler i aktion og få et indtryk af hvem, der havde sandbagget, hvor slemt det stod til med McLaren, om HRT kom på banen, hvordan DRS-systemet virkede, og lad mig sige med det samme, at jeg ikke er fan af DRS.

Det er fint nok, at man giver kørerne en hjælp med at overhale i løbet, men at lade den stå åbent i de frie træninger og kvalifikationen gav et forkert billede af bilernes omgangstider. Selvfølgelig kører bilerne hurtigere, når man fjerner downforce på langsiderne, og de eneste der fik noget ud af dette var Pirelli.

Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Timo Glock var nervøs før kvalifikationen. Kunne MVR-02 klare 107%-grænsen. Det viste sig, at det kunne den.
Copyright Marusia Virgin Racing


Heikki Kovalainen
Copyright Team Lotus


De var så også hurtige til at udnytte, at Sebastian Vettel lørdag smadrede den tidligere banerekord, som Michael Schumacher ellers havde fra Ferrari i 2004. Fredag var der også et par reservekørere på banen. Nico Hülkenberg tog første træning i Force Indias VJM04. Karun Chandhok skulle have testet for Team Lotus, men han nåede kun igennem første sving før han smadrede bilen.

Der var ikke meget ros fra teknisk chef, Mike Gascoyne, der skrev på Twitter:

”Har fået bilen tilbage, noget mindre beskadiget end forventet. Vi burde være klar til Jarno i FP2.”

Team Lotus havde ellers tre andre test- og reservekørere siddende i garagen. Davide Valsecchi skulle faktisk have kørt fredag, men så kom der en kontrakt med Karun Chandhok i vejen. I stedet tester sidste års GP2 Asia-mester og nuværende Team AirAsia GP2-kører nu i Malaysia og Kina.

Ovenpå McLarens store problemer med MP 4-26 var der ikke mange, som havde forventet det tempo, som Lewis Hamilton og Jenson Buttons lagde for dagen. At Jenson skulle snuppe hurtigste tid fredag kom som en overraskelse.

Karun Chandhok fik ikke meget ros for sin afkørsel, der kostede 90 minutters fri træning.
Copyright Team Lotus


Luiz Razia, Davice Valsecchi og Ricardo Teixeira
Copyright Team Lotus


Nico Hülkenberg kørte første træning
Copyright Force India


Lørdag begyndte det at ligne sig selv. Sebastian Vettel snuppede den frie træning foran holdkammeraten, Mark Webber, og de to McLaren-kørere. Allerede her kom det første tegn på, at Vitaly Petrov måske ville overraske med en femteplads. Michael Schumachers testresultater før sæsonen tegnede lovende, men det var ikke meget Michael fik ud af weekenden.

Før kvalifikationen var der et par spørgsmål i Q1, der skulle besvares. Hvor gode var Red Bull, og hvad ville det betyde for HRT, Virgin og Team Lotus, der umiddelbart var de tre hold, der havde størst chance for misse 107%-grænsen. Heldigvis for Virgin så går Q1 ikke ud på at køre den hurtigste tid, men bare at komme videre.

HRT var langt bagefter. Narain Karthikeyan så meget, at han nok ville have kørt hurtigere på en spillemaskine end i F111. Vitantonio Liuzzi kom noget tættere på, men stadig et sekund fra cuttet. Dermed var bilerne ude, og selv om holdet ansøgte om dispensation, så blev det afvist. Der var ikke behov for rullende chikaner på banen.

Pastor Maldonado
Copright Williams F1


Nick Heidfeld
Copyright Lotus Renault GP


Jarno Trulli
Copyright Team Lotus


Med 24 biler i kvalifikationen, så er der altid en kører fra den midterste eller bedre halvdel, der fejler. Denne weekend var det meget overraskende Nick Heidfeld, der røg. Problemer med KERS skulle være årsagen. I anden del røg Michael Schumacher ud, så han kom aldrig til Q3. Det gjorde Kamui Kobayashi og lidt overraskende, Sebastien Buemi.

Rubens Barrichello er den mest erfarne kører i feltet, men en rookie-mistake sendte ham spinnende ud af kvalifikation. Plus til ny holdkammerat Pastor Maldonado. Hos Force India gjorde Paul di Resta det også bedre end den noget mere erfarne Adrian Sutil.

Ferrari havde heller ikke en god dag, og det var et meget skuffet hold, der evaluerede kvalifikationen. Lewis Hamilton snuppede på sidste omgang plads 2 fra Mark Webber, og Vitaly Petrov fulgte op på træningsresultatet med en sjetteplads.

Søndag

Efter to dages forspil var der tid til klimaks. Årets første løb og starten på den nye sæson. Det kunne ikke være meget bedre. Vejret var med os, og forude ventede 58 hæsblæsende omgange.

Nu skulle vi få svar på om DRS kunne skabe overhalinger og hvor hurtigt Pirelli-dækkene ville blive slidt ned. Lørdag viste Adrian Sutil hvad DRS og KERS kunne gøre, da han lavede et højfartsspin ned ad langsiden. Først skulle der dog tages det obligatoriske klassebillede ved årets første grand prix.

Kørerne holdt et minuts stilhed for ofrene i Japan
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Class of 2011
Copyright Force Inda


Det er Pepe Jeans'ene du skal kigge på
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Hvad der skete i løbet kan du læse om i vores løbsrapport. Link finder du i siden af teksten. I korte træk tog Sebastian Vettel starten. Lewis Hamilton forsvarede sin andenplads og på trods af en afkørsel, der ødelagde dele af undervognen, så formåede han at holde sin andenplads.

Ferrari-kørerne kæmpede med Jenson Button, der ikke fik noget ud af DRS og KERS, da han forsøgte at slipstreame Felipe Massa ned ad langsiden. Da Button endelig kom forbi skete det udenfor banen, og det resulterede i en gennemkørselsstraf til englænderen.

Michael Schumacher fik en god start, nåede kun et par sving før han blev ramt af Jaime Alguersuari. Det punkterede tyskerens baghjul, hvilket beskadigede undervognen. Derfor trak man Michael ud af løbet af sikkerhedsmæssige årsager.

Michael Schumacher
Copyright Mercedes GP


Felipe Massa holdt Jenson Button bag sig i flere omgange
Copyright Ferrari Media


Sebastien Buemi holdt Adrian Sutil bag sig
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Michaels holdkammerat, Nico Rosberg, røg også ud af løbet. Rubens Barrichello som allerede havde fejlet under kvalifikationen fejlede også en overhaling på Rosberg. Resultatet blev, at Mercedes-køreren udgik på grund af manglende vandtryk på omgang 22.

Vitaly Petrov bragte glæde til Renault med en præstation, som var Robert Kubica værdig. Med et års erfaring er russeren begyndt at vise det talent, som vi allerede i GP2-mesterskabet havde set. Der var ikke et øje tørt hos Renault, da Petrov snuppede tredjepladsen og en plads på podiet.

Debutanterne gjorde det alle sammen godt. Sergio Perez kørte en syvendeplads hjem, endda med kun et enkelt pit stop på et dæk, som alle var enige om dårligt nok kunne holde 15 omgange. Paul di Resta sluttede på plads 12. Virgin-køreren Jerome d’Ambrosio blev den sidste kører, der blev kvalificeret, og kun Pastor Maldonado udgik. Williams-køreren udgik med et teknisk problem.

Starten af løbet
Copyright Pirelli


Starten
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Første sving
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Sebastian Vettel tog det ternede flag.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Efterfølgende blev de to Sauber-kørere diskvalificeret for et brud på det tekniske reglement, men det ændrer stadig ikke på, at det var flot kørt af begge Sauber-kørere.

Her kommer min personlige objektive Hot/Not Top 3.

Hot Top 3:
1. Sæsonen er startet
2. Vitaly Petrov for hans flotte tredjeplads
3. Sergio Perez for et flot debutløb, der snød alle med Buttonsk dækbevaring

Lewis Hamilton og far Anthony Hamilton
Copyright McLaren Media


Teamchef Peter Sauber og løbskører Sergio Perez
Copyright Sauber Motorsport


VItaly Petrov
Copyright Lotus Renault GP


Not Top 3:
1. Felipe Massa
2. Hispania Racing
3. Rubens Barrichello for både at kvaje sig i kvalifikationen og i løbet.

Narain Karthikeyan
Copyright Motion-Company


Felipe Massa
Copyright Ferrari Media


Formel 1 på den ene vej, lokal trafik på den anden
Copyrigt Williams F1


De fleste vil nok undre sig over, hvorfor Sebastian Vettel ikke figurerer på Hot-listen. Nu er det kun en Top 3, og godt nok dominerede verdensmesteren både kvalifikationen og løbet, men han sidder også i feltets bedste bil.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sauber diskvalificeret Australiens GP – Galleri »