Australiens GP – før løbet.

Årets første Grand Prix weekend er i gang. Der har været et par overraskelser, men nogle ting blev også som forventet. HUSK I ØVRIGT PÅ AT VI SKIFTER TIL SOMMERTID I NAT, FØR LØBET.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 26/3 2011 klokken 14:03

Vi er nu på den sene side af kvalifikationen, og kun selve løbet mangler. Det bliver et løb hvor 2 af bilerne på gridden ikke kører med, idet man vel næppe fornærmer nogen ved at sige at HRT var uforberedte. 1 installationsomgang for den ene bil i 2. træning er ikke alverden, og i 3. træning så man kun marginalt mere til dem. Dermed faldt de på 107% reglen som foreskriver at man skal være indenfor 107% af den hurtigste tid der bliver sat i Q1, og det var de langt fra.

Red Bull overraskede ingen ved at være hurtige. Webber sad med den skuffede mine på, da Vettel havde slået ham godt og grundigt i den samme vogn. Det overraskede de fleste at Vettel ikke brugte sin KERS under sin kvalifikationsomgang, men der er kommet forlydender om at Red Bull kører med en helt specielt KERS, som kun virker 1 gang i løbet, og det er i starten. På den måde har de den foreskrevne enhed ombord, men kan klare sig med en langt mindre, og meget lettere enhed end de andre. Der går rygter om at et andet, og ikke navngivet hold, som endnu ikke har monteret KERS, vil få en tilsvarende model på et tidspunkt.

McLaren har også overrasket, men her var det på den positive måde. Efter vintertests der viste en racer der manglede både fart og pålidelighed, er det lykkedes for McLaren at komme op og blande sig med Red Bull, og komme foran begge Ferrarier. Det er godt kommet igen.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Ferrari er ikke helt tilfredse. Alonso havde indstillet sig på at han ikke fik helt så meget hastighed ud af raceren som han ønskede sig, og er ikke utilfreds med at starte på P5. Til gengæld er han lidt rystet over at være så meget langsommere end Vettel. Han mener dog at Red Bull tidligere har vist sig stærke i kvalifikationen, men når det kom til løbene, var de knapt så usårlige. Hvad der skete for Massa er der ikke kommet så meget ud om, men tilsyneladende havde han svært ved at få dækkene til at fungere.

Hos Mercedes GP kan man ikke være helt tilfredse. Rosberg fik et hæderligt resultat ud af det, men intet i forhold til de tider man så under de sidste vintertræninger, efter den store opgradering var kommet på raceren. Michael Schumacher sluttede på P11, og nåede altså ikke med i Q3. Han har bebrejdet sin racer for ikke at virke godt nok, men er det virkelig bilens skyld igen? Jeg kender ikke svaret, og vil ikke pådutte min personlige mening til nogen.

Renault, som jeg for nemheds skyld blot benævner ved det navn her, har været på lidt af en rutchebanetur. Under vintertestene gik det fremragende, men da de startede træningerne i Melbourne var det mindre imponerende. Ikke desto mindre kan Vitaly Petrov sole sig i at være kommet med i Q3, og have gjort en fin figur. Mindre heldig var Heidfeld. Han røg ud i Q1 og skal starte på P18, men retfærdigvis skal det siges at hans KERS gik i stykker og han måtte gennemføre sin kvalifikation på nogle uhensigtsmæssige settings. Det bliver interessant om vi skal se endnu et Heidfeld-typisk løb fra tyskeren, hvor han ikke gør sig bemærket, men alligevel gå hjem med nogle points på kontoen.

Pastor Maldonado Copyright Williams F1

Williams har i år valgt at satse på Rubens Barrichello som decideret førstekører, og Pastor Maldonaldo som andenkører der medbringer en dejlig masse penge. Fint nok i sig selv, og Maldonaldo har heller ikke skuffet. Til gengæld må det have været frustrerende at se Barrichello ryge i sandbunkeren uden at medbringe sin sandwedge. Det vil enhver golfspiller kunne fortælle ham at man skal lade være med, og Barrichello har også anerkendt sig det fulde ansvar for fejlen. Meget tyder dog på at Williams har en ganske fornuftig racer til denne sæson.

Sauber kan heller ikke tillade sig at være utilfredse. Kobayashi nåede med frem i den fine kvalifikation, og mener at han kunne være kommet længere frem, hvis ikke han var løbet ind i trafik. Den nytilkommende mexicaner, Sergio Perez, klarede en P13, hvilket vel egentligt kun kan godkendes.

Hos Force India er tingene ikke så lyserøde. De sidste par år har vi set dem lave nogle meget fornuftige resultater, ikke mindst da Fisichella fik pole, og sidenhen en andenplads på Spa i 2009. Deres vintertests har ikke overbevist, og det har træninger og kvalifikation heller ikke. Dog skal Sutils elegante piruette i sidste sving nævnes, omend den kostede ham hans sidste chance for en god tid.

Paul di Resta Copyright Force India

Toro Rosso kører med 2 kører der er under pres. Det er en af de offentlige hemmeligheder der altid er i denne sport. Deres kvalifikation gik dog udmærket, og især skal Buemi have ros for en flot indsats. Det virker til at de har en bedre pakke i år, end deres konkurrenter fra Force India.

Lotus og Virgin har begge været ude med en masse ord om fremgang og bedre tider. Vi mangler stadig at se nogle af disse ord blive til sandhed. I modsætning til HRT får de lov til at køre i morgen, men der har aldrig været tvivl om at de ville starte fra bagenden af gridden.

Da der i skrivende stund ikke er tildelt nogen straffe, vil startgridden være den samme som kvalifikationsresultatet, dog med udeladelse af de to HRT-racere, som ikke nåede indenfor 107% af hurtigste tid i Q1.


Plac Kører Hold Tid
1 S Vettel (GER) Red Bull 1'23.529
2 LC Hamilton (GBR) McLaren 1'24.307
3 M Webber (AUS) Red Bull 1'24.395
4 J Button (GBR) McLaren 1'24.779
5 F Alonso (ESP) Ferrari 1'24.974
6 V Petrov (RUS) Renault 1'25.247
7 N Rosberg (GER) Mercedes-Benz 1'25.421
8 F Massa (BRA) Ferrari 1'25.599
9 K Kobayashi (JPN) Sauber 1'25.626
10 S Buemi (SUI) Toro Rosso 1'27.066
11 M Schumacher (GER) Mercedes-Benz 1'25.971
12 J Alguersuari (ESP) Toro Rosso 1'26.103
13 S Perez (MEX) Sauber 1'26.108
14 P di Resta (GBR) Force India 1'26.739
15 P Maldonado (VEN) Williams 1'26.768
16 A Sutil (GER) Force India 1'31.407
17 RG Barrichello (BRA) Williams 1'26.270
18 N Heidfeld (GER) Renault 1'27.239
19 H Kovalainen (FIN) Lotus 1'29.254
20 J Trulli (ITA) Lotus 1'29.342
21 T Glock (GER) Virgin 1'29.858
22 J d'Ambrosio (BEL) Virgin 1'30.822
23 V Liuzzi (ITA) HRT 1'32.978
24 KRN Karthikeyan (IND) HRT 1'34.293

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP. 3. frie træning. Vettel hurtigst Australiens GP. Løbet LIVE. Vettel vinder »