Jarno Trulli oplevede både op- og nedture i sine mange år hos Toyota. Da Toyota i 2009 først meldte ud, at de ikke ville forlænge med Jarno og siden, at de helt trak sig fra Formel 1, var mulighederne for at fortsætte i Formel 1 derfor små.
Efter en NASCAR Sprint Cup-test florerede rygterne om et skifte til den amerikanske ovalbanestandardvognsserie, men Jarno Trulli blev i Formel 1 hos det nye Lotus.
Jarno Trulli gider ikke længere være fyld på gridden.
Copyright Lotus Racing
Her vendte han hjem til Mike Gascoyne, og de fortsætter igen i år.
Et nyt team i Formel 1, på trods af et historisk navn, kommer aldrig til at slå igennem i toppen den første sæson, og Jarno Trulli var derfor indstillet på at 2010 ville blive et spildår. Men hvis 2011 også bliver år langt væk fra point og de sjovere konkurrenter, så er chancerne for en forlængelse minimale.
Det fortalte Jarno Trulli til den italienske spotsavis ’Gazzetta Sportiva’:
”Et år kan jeg lide, endnu et nej.”
“NASCAR kunne være en interessant oplevelse. Det er et helt andet concept, og det vil kunne give mig fornyet motivation – ligesom DTM eller langdistanceløb.”
Jarno Trulli Fan Club Japan
Copyright Lotus Racing
Jarno bryder sig heller ikke om den retning Formel 1 bevæger sig i. På Autosport udtalte han, at Formel 1 var sat tyve år tilbage med få konstruktører og mange privathold.
”Kontrakter bliver mindre og mindre værd. Det eneste der interesserer er de store penge medbragt af forskellige ’mindre’ kørere.”
”Kun fire hold kam garantere førsteklasseskørere. Hvad angår resten så er niveauet ekstremt dårligt.”
Det nævnes ikke om Jarno Trulli og Lotus selv hører til blandt de dårligere kørere eller ej.