Bekymringen som der bliver talt så meget om, drejer sig om lyden. Hvordan kommer en 1,6 liter motor med 4 cylindre til at lyde?
Fra 2013 hedder motorregulativet for Formel 1-klassen at motorerne skal være 1,6 liters turbomotorer med 4 cylindre, hvilket får flere markante folk indenfor F1-verdenen til at ryste på hovedet, når man tænker på at Formel 1 jo er motorsportens kongeklasse, og også gerne skal lyde derefter.
Bernie Ecclestone og Jean Todt er ikke helt enige i denne sag
Ferraris Præsident, Luca di Montezemolo, har fra starten været imod det nye reglement, mest med henvisning til at 4-cylindrede motorer ingen relevans har for Ferraris gademodeller, mens både Niki Lauda, Bernie Ecclestone og i øvrigt en stor mængde fans er bekymrede for om en 4-cylindret motor med en kraftig omdrejningsbegrænser på nogen som helst måde kan lyde lige så spændende som en V8, eller som tidligere, en V10-motor.
FIA’s præsident, Jean Todt, afviser bekymringen, og mener intet problem der er, idet han er sikker på at motorerne nok skal komme til at lyde så unikt som man forventer.