Søndag vandt Sebastian Vettel imod alle odds dette års mesterskab. I et løb som lignede afslutningen på 2007-sæsonen, hvor nummer tre tog titlen snuppede tyskeren endnu en rekord og årets titel. Velkommen til Dagen Derpå.
Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/11 2010 klokken 21:11
Årets sidste Dagen Derpå og så måtte du endda vente til tirsdag før du fik den på Bil Magasinet Formel 1. Det er ikke en trend vi er ude på at fortsætte i 2011, men denne weekend har været brolagt med arbejde og alt for lidt tid.
Lad os bare kalde det for en dårlig undskyldning, men køreledningsnedfaldet ved Nørreport Station betød, at mit arbejde havde behov for ekstra hjælp til det som er blevet kaldet det værste ledningsnedfald i mange år.
Som du sandsynligvis ikke har læst i menupunktet ’Folkene bag BMF1’, så er jeg lokomotivfører i det daglige.
Søndag eftermiddag begyndte togene at køre ordentligt igen, så endelig har jeg fundet tiden til at skrive dette årets sidste Dagen Derpå. Godt krydret med billeder fra de forskellige holds mediesider, der selvfølgelig bærer præg af vores nye verdensmester.
Den ekstra dag har betydet, at jeg har haft god tid til at reflektere over weekenden, og hvordan Ferrari fejlede gevaldigt, hvordan Red Bull Racings strategi med ikke at bruge teamordrer imod alle odds endte med at sikre holdet dets andet mesterskab på otte dage.
For det burde have været Fernando Alonso, der stod øverst på podiet. Skuffelsen over den tidligere dobbelte verdensmesters kørsel på Abu Dhabi overstråler næsten glæden ved, at vi i søndags fik den fjerde nye verdensmester i træk og den femte verdensmester på fem år.
Nu skal det ikke forstås, at jeg havde håbet Fernando Alonso ville tage titlen. Nej, den unfair afslutning på løbet i Tyskland, et løb som BMF1 overværede fra Nordtribune C2, vækker stadig afsky i denne skribent, selv om Ferrari ikke er blevet dømt for deres teamordre.
Men at Fernando Alonso blev pacificeret af en russisk kører i to tredjedele af løbet uden reelt at kunne eller turde angribe, selv da det handlede om mesterskabet, og for den sags skyld Mark Webber der skyggede Fernando Alonso i mere end 50 omgange. Sidste år vandt Jenson Button på offensiv og aggressiv kørsel.
I år tabte Alonso og Webber mesterskabet med passiv kørsel. I stedet blev det Sebastian Vettel, der kom bagfra og snuppede titlen med sublim kørsel. Måske det bedste, i hvert fald det vigtigste, løb Sebastian har kørt endnu i karrieren.
Løbet der placerede navnet Vettel på den store pokal, i historiebøgerne og for evigt et medlem af den eksklusive skare af Formel 1-verdensmestre.
Hvad der skete væk fra banen
Det er ikke lang tid siden, at Ferrari åbnede det store Ferrari World ’tivoli’ udenfor banen. Forlystelsesparken byder på en af verdens hurtigste rutschebaner i ’Formula Rossa’. Accelerationen til næsten 250 km/t foretages på under fem sekunder.
Se nedenstående video fra Youtube, hvor Ferraris kørere Felipe Massa og Fernando Alonso snupper duksepladsen forrest. Bemærk brillerne de to kørere bærer. Accelerationen er så voldsom, at man risikerer øjenskader uden øjenbeskyttelse.
Formula Rossa i Abu Dhabi Ferrari World
Copyright Ferrari Media
Alonso og Massa forrest i den nye forlystelse
Copyright Ferrari Media
Er det så verdens hurtigste racerbane? Jeg ved det ikke, men Ring Racer på Nurburgring accelerer langs med langsiden med en acceleration fra 0 til 217 km/t på 2.5 sekunder. Det ændrer dog ikke på, at det vil være en hårrejsende oplevelse at prøve ’Formula Rossa’.
Ferrari kunne dog også præsentere en ny sponsor, der tyvstartede 2011-sponsoratet. Det er antivirusfirmaet Kaspersky Labs, der vil være at finde på næste års røde racer. Løbet i Abu Dhabi var udover sæsonens sidste løb også det sidste løb for Bridgestone, der efter 14 år som dækleverandør nu trækker sig.
Antivirusfirmaet Kaspersky Labs er ny sponsor hos Ferrari fra næste sæson
Copyright Ferrari Media
Bridgestone takker af efter 14 år som dækleverandør
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Bridgestone takker af
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Pirelli overtager nu rollen som dækleverandør for de kommende tre år.
Forud for løbet
Løbet i Abu Dhabi er specielt. Det går under betegnelsen Twilight race, og det betyder udover, at løbet starter i solskin, at det slutter i mørke. Det giver fotograferne mulighed for at tage nogle fantastiske billeder med en glødende baggrund.
Man kan nærmest falde i et med billederne, der næsten er symbolske. Symbolsk ved at mørket sænker sig over banen og samtidig årets sæson. Ren symbolik, hvis man ser sådan på det.
Rubens Barrichello
Copyright Williams F1
Solnedgang over Abu Dhabi
Coypyright Virgin Racing
Formel 1-sæsonen lakker mod enden
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Efter de tre træninger forud for kvalifikation var der lagt op til en match mellem Red Bull, McLaren og Ferrari. Resultatet endte da også sådan i kvalifikationen med Sebastian Vettel foran Lewis Hamilton og Fernando Alonso på plads tre.
Det så godt ud for Ferrari og Fernando Alonso, der bare skulle skygge Vettel for at bringe mesterskabet i hus. Mark Webber gjorde det svært for sig selv ved at kvalificere sig nede på plads fem. Ved siden af ham holdt Hamiltons holdkammerat Jenson Button, der kunne hjælpe Hamilton ved at holde Mark bag sig.
Bag sig lå Felipe Massa og kunne han komme foran australieren, så kunne han gøre det endnu mere surt for Webber, og dermed gøre det nemmere for Alonso at tage titlen i første forsøg for Ferrari.
De fire VM-kandidater før sidste løb
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Top 3 i kvalifikationen
Copyright Ferrari Media
Sebastien Vettel checker facebook
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Optakten til løbet
Det var årets sidste løb. Det betyder farvel til nogle kørere, der bliver fundet for let til Formel 1. Lucas di Grassi , Nick Heidfeld og Nico Hulkenberg er tre kørere, som vi risikerer ikke at se på gridden til næste år. Det betyder naturligvis velkommen til nye kørere som Sergio Perez, der vandt GP2 hovedløbet i Abu Dhabi.
Forud for løbet afvikles de obligatoriske gruppebilleder også, og naturligvis er der også årets endelige klassebillede. I 2008 var årets klassebillede det samme i første som i sidste løb. I år var der flere udskiftninger, mest tydeligt hos Hispania Racing der havde hele fire kørere i de to sæder.
Nick Heidfeld erstattede Pedro de la Rosa i den sidste del af denne sæson, men han bliver erstattet af mexicanske Sergio Perez til næste år.
Peter Sauber lykønsker sin 2011-kører Sergio Perez med GP2-hovedsejren
Copyright Sauber Motorsport
Årets sidste klassebillede
Copyright Ferrari Media
Teamchefer og kørere samlet til foto
Copyright Motion-Company
Sebastian Vettel vinder løb og mesterskab
Du ved jo allerede, at Sebastian Vettel har snuppet årets kørertitel, og dermed sikrede Red Bull Racing dobbelt triumf med konstruktørtitlen i Brasilien. En fantastisk bedrift i en sæson, der ikke er kørt på skinner for det østrigsk/engelske hold.
Har du ikke set løbet, så kan du finde et link til løbsrapporten i linksene til højre for denne nyhed. Der var masser af scenarier for, hvordan løbet skulle ende for, at den tyske kører skulle tage titlen. Der var dog ikke mange, som havde troet det virkelig skulle lykkedes.
Ferrari må hjem og læse på lektien. Hvordan kunne man lave en så stor brøler, og ryger der nogle hoveder på denne konto. Rygterne siger, at Chris Dyer får sparket, men det er ikke givet endnu.
Starten på finaleløbet
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Michael Schumacher spinner og bliver ramt af Liuzzi. Det afgjorde verdensmesterskabet, men det fandt vi først ud af halvanden time senere.
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Vettel tager det ternede flag og mesterskabet
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
En ting som har været problemet i år har været, at Bridgestones dæk har været så konservative og holdbare, som de har været. Reelt har der ikke været behov for at have et dækskift, som nu har vist at være af mere kosmetisk værdi end reel konkurrenceskabende på banen.
På Monza snød Vettel alle med at køre størstedelen af løbet på et sæt dæk, og den trend har vi nu set flere gange. Også på Abu Dhabi hvor Nico Rosberg, Vitaly Petrov med flere kørte i pit på anden omgang, da sikkerhedsbilen kom på banen efter Michael Schumacher/Vitantonio Liuzzi-uheldet.
Det endte som bekendt med at bringe Fernando Alonso, Felipe Massa og Mark Webber et godt stykke tilbage i feltet. Her var det så som så med avancement, da dækkene nu er så holdbare, at der ikke længere kom en periode med nedslidte dæk. Dermed kunne ingen kørere overhale på banen, og det gjorde løbet statisk og kedeligt.
Lewis Hamilton kunne ikke komme forbi Robert Kubica på trods af nyere dæk, og specielt Fernando Alonso kunne ikke komme forbi Vitaly Petrov i den anden Renault på trods af nyere dæk. Det gav Renault nogle flotte resultater, og at der var en Renault-motor i Red Bull Racing kunne man i dag (tirsdag, red.) se i gratisaviserne, hvor Renault på helsidesannoncer gjorde opmærksom på, at deres motor havde vundet VM.
Vitaly Petrov holdt Alonso og Webber bag sig
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
En meget glad Sebastian Vettel
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Tre verdensmestre samlet på podiet
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Man kunne sagtens kigge på dækreglerne i DTM, hvor første tællende dækskifte først må foretages efter omgang 6. Twist den til Formel 1 og lad første tællende pit stop gælde fra omgang 10 og mindst 15 omgange på den anden dækblanding.
Måske Pirelli kan gøre noget med dækblandingen, så dækkene ikke holder en hel løbsdistance.
Hot og Not-listen
Som altid afslutter vi Dagen Derpå med den stærkt subjektive Hot/Not-liste. Har du en mening til de seks valgte, så er du meget velkommen til at give den til kende i kommentarerne under denne nyhed.
Jeg starter med de tre Hotte
1. Sebastian Vettel – Fantastisk kørsel og set over hele året et fortjent mesterskab
2. Vitaly Petrov – at holde en dobbelt verdensmester bag sig i så mange omgange er ikke noget man lige gør. Når han samtidig bliver sur over, at Sebastian Vettel takker ham for at holde Alonso bag sig, så får man et par ekstra point, når svaret lyder at han ikke gjorde det for at hjælpe Vettel, men sit hold Renault.
3. Robert Kubica – Flot kørsel af polakken, der forhåbentlig snart får optur i den igen.
De tre Notte
1. Fernando Alonso – Det er ikke godt nok, at man ikke angriber mere aggressivt på Vitaly Petrov, når det er verdensmesterskabet, der er på spil. Specielt da det så sort ud kunne en do-or-die manøvre have fået Petrov til at trække sig.
2. Mark Webber – For at køre et uinspireret løb. Webber skulle have angrebet og angrebet Alonso indtil han enten kom forbi eller udgik i forsøget. Det var sandsynligvis Webbers sidste chance for at tage VM-titlen.
3. Yas Marina Circuit – På papiret kan man måske overhale, men i praksis er der færre overhalinger på Herman Tilkes baner end på de traditionelle baner.
Måske husker du, at Lotus og Virgin op til sæsonstarten indgik et væddemål, hvor taberen skulle agere stewardesse på konkurrentens fly. Vinderen blev Lotus’ Tony Fernandes, hvis Air Asia flyselskab nu kan se frem til at få verdens rigeste stewardesse på arbejde.
Virgin og Air Asia-stewardesser
Copyright Virgin Racing
Lotus teamchef Tony Fernandes måler Richard Branson
Copyright Virgin Racing
Richard Branson får overrakt en Air Asia-uniform for at tabe til Lotus i mesterskabet.
Copyright Lotus Racing
Richard Branson tager dog nederlaget med oprejst pande. Han ejer 20% af Tony Fernandes’ Air Asia flyselskab.
Der kommer et lille galleri med ekstra billeder fra Abu Dhabi-weekenden.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.