Renault kørte igennem mange år et velfungerende udviklingsprogram for unge kørere. Tilbage i 2003 hed to af disse kørere, Jose Maria Lopez (den argentinske kører der skulle have debuteret for US F1 i år) og Heikki Kovalainen.
De havde begge Flavio Briatore som manager.
Heikki Kovalainen, Renault R27. Fri træning, Barcelona 2007.
Copyright Renault F1
Minardi lod dengang de to Renault-udviklingskørere teste for det italienske hold, og det gjorde Heikki Kovalainen så godt, at Minardi teamchef Paul Stoddart stod klar med en kontrakt og en debut i 2004. Det fortalte Lotus-køreren til den finske avis ’Torun Sanomat’:
”Jeg var klart hurtigere end ham (Jose Maria Lopez, red.). Paul Stoddart ville have givet mig sædet, jeg var klar, men min manager havde en anden mening.”
Dermed røg Formel 1-debuten i 2004, men den finske kører skulle faktisk få en chance mere. Denne gang hos Williams, der ledte efter en afløser til Juan Pablo Montoya, som skiftede til McLaren til 2005-sæsonen.
Kovalainen jubler i Parc Ferme efter sejren i Ungarns Grand Prix, 2008.
Copyright McLaren Media
Endnu engang stod Flavio Briatore bag den manglende debut.
”Naturligvis, når man får tilbudt en chance for at komme i F1, og man ikke kommer alligevel, så bliver man skuffet.”
Flavio Briatore mente, at Kovalainen i stedet skulle deltage i GP2-mesterskabet i 2005, som han tabte i sidste afdeling til Nico Rosberg. 2006 gik i stedet som officiel testkører hos Renault inden debuten som Fernando Alonsos afløser i 2007 kom.
Heikki Kovalainen forventes at fortsætte hos Lotus i 2011.
Copyright Michael Ewert
Crashgate betød et farvel til Flavio Briatore, og finnen er nu sin egen manager. Nu hos Lotus Racing og ifølge rygterne en fornyet kontrakt.