Nu skulle det være ganske vist: Under Paris Motor Show i dag, fredag, udtalte Porsches bestyrelsesformand, Matthias Müller, at den tyske fabrik nu for alvor overvejer et comeback til Formel 1.
Ifølge det tyske blad ‘Autocar’ sagde Müller, at han forventede at sportsvognsfabrikkens motorsportsaktiviteter - der omfatter Porsche og Audi gennem sin tilknytning til Volkswagen Group - vil omfatte både topniveau sportsvogne og F1 i den nærmeste fremtid.
Müller gjorde det klart, at han forventede, at enten Porsche eller Audi ville komme med en LMP1 bil i fremtiden, mens det andet mærke så ville indtræde i Formel 1. Audi har konkurreret i Le Mans prototypeklasse siden 1999 og arbejder i øjeblikket på en ny bil, R18, til 2011-sæsonen.
En Footwork F1 med Porsche-motor. Her med Alex Caffi bag rattet i 1991.
Porsche sluttede sit engagement i fabriksmotorport i 1998, selv om de producerede LMP2 RS Spyder som kundebil fra 2005. Det logiske valg vil være en tilbagevenden til F1, hvilket vil være første gang siden 1991. Ikke mindst fordi Dr. Ulrich fra Audi, tidligere har afvist at de kommer i Formel 1.
“Med LMP1 er der to klasser og to brands - Audi og Porsche. Vi kan ikke lide, at begge to går ind i LMP1 (mod hinanden, red). Det er ikke så sjovt," fortæller Müller på Autocars hjemmeside.
“Så derfor er vi nødt til diskutere, om det giver bedre mening for ét af de to mærker at gå ind i LMP1, og den anden i F1. Så vi skal lige have en rundbordssamtale for at drøfte fordele og ulemper."
Det blev til sejr for Casper Elgaard i LMP2 Team Essex Porsche RS Spyder. Le Mans 2009.
Ferdinand Porsche designede ‘single seaters’ helt tilbage i 1920‘erne og 30‘erne, men det var som om mærket aldrig helt følte sig tilpas i den en-mandsbetjente racer. Den eneste konstruktørsejr til fabrikken var i 1962, hvor Dan Gurney vandt Frankrigs Grand Prix, men da sæsonen sluttede, trak tyskerne sig ud på grund af de høje omkostninger.
I 1991 entrede Porsche igen F1-ringen, denne gang som motorleverandør for Footwork-teamet med en temmelig tung, dobbelt V6-motor (180 kg), men det vil man sikkert gerne glemme. Motoren var faktisk en sammenbygning af den TAG-motor, som McLaren benyttede fra 1983-1987, blot uden turboladere. Siden da har Porsche ikke deltaget i Formel 1.
Porsches mulige indtræden til F1 vil sandsynligvis blive som motorleverandør, og det giver mest mening, at det bliver i 2013, når det nye motorreglement bliver fastlagt.