McLarens tekniske direktør Paddy Lowe erkender, at hans eget team endnu ikke har knækket koden til, hvordan de skal få samme effekt ud af den fleksible forvinge, som både Ferrari og Red Bull har pæn succes med. Senest var Ferrari markant hurtigere på Hockenheim end McLaren.
Tidligere stillede McLaren spørgsmålstegn ved lovligheden af flexvingen, som den kaldes, men konstruktionen blev endeligt godkendt af FIA op til Tysklands Grand Prix i weekenden.
Vingens fleksibilitet medfører en øget downforce idet bilen trykkes op til 25 mm længere ned mod banen og dermed kan øger farten markant, især i svingene.
McLaren har svært ved at knække koden til deres flexvinge. Her er det Lewis Hamilton. Copyright McLaren
"Jeg har set en masse billeder af denne situation," sagde Lowe. "Vi tror, og vi er ikke alene, at to biler - Ferrari og Red Bull - benytter vinger der kan levere en meget lavere position, end vi er i stand til at levere.”
"Det er underligt, det vi ser. Det kan være helt lovligt, men det kan også være ulovligt. Vi forstår det ikke."
McLaren er også overbevist om, at den øjeblikkelige forskel på bilernes performance ikke udelukkende kan forklares ved simple justeringer af en forvinge.
"Det er en relativ stor forskel, og det er svært at forklare med disse relativt fine justeringer som brændstofvægt, dæktryk eller højhastigheds set-up. Disse ting påvirker en bil i en relativt lille grad – meget mindre end det vi har set på billederne.”
"I øjeblikket arbejder vi virkelig hårdt på at forstå det, og hvis det giver os mere ydelse, så kommer vi med det," slutter Paddy Lowe.