For et par dage siden kunne vi skrive, at FIAs løbsdirektør, Charlie Whiting, til flere medier har udtalt, at han gav Ferrari hele tre advarsler om at lade Robert Kubica få sin plads tilbage, efter at Fernando Alonso, stadig ifølge Whitings udlægning, overhalede Renault-køreren ureglementeret.
Ifølge Alonso og Ferraris udlægning, blev spanieren tvunget til at skære et sving ureglementeret for at undgå kollision med Kubica, hvormed han kom foran.
Episoden resulterede i, at Ferrari omgående tog radiokontakt til Charlie Whiting, for at få fastslået, om overhalingen blev betragtet som en ‘race incident’ eller om Alonso skulle give Kubica sin position tilbage igen.
Episoden der førte til Alonsos gennemkørsselsstraf. Copyright Ferrari Media
Nu fremlægger Ferraris teamchef, Massimo Rivola, udskrifter fra kommunikationen imellem teamet og Whiting, men italieneren fastslår, at det ikke gøres for at starte en strid om sagen, men for at klarlægge Ferraris begrundelse for ikke at beordre Alonso til at falde en plads tilbage.
“Vi ønsker at klarlægge, hvorfor Ferrari foretog de beslutninger, vi gjorde, samt vise logikken bag dem, efter Alonsos overhaling af Kubica,” udtalte Rivola til ‘La Gazetta dello Sport’.
Ifølge den italienske avis er dette den meget præcise kronologi i minutterne efter overhalingen:
kl. 13:31:05
Overhalingen er sket i Club-kurven, og efter et sekund ringer Rivola til Whiting, som svarer efter 11 sekunder.
Rivola spørger: “Har du set overhalingen? Efter vores opfattelse var der ikke plads til at overhale.”
26 sekunder efter overhalingen beder Whiting om at få tid til at se den igen på TV-monitoren.
kl. 13:33:00
1 minut og 55 sekunder efter overhalingen foretager Ferrari igen et opkald til Whiting. Alonso har kørt endnu en omgang plus en sektor og ligger nu bag Rosberg og Alguersuari. Imens falder Kubica kraftigt tilbage.
Whiting fortæller Ferrari, at stewards mener, at Alonso “kunne” give positionen tilbage til Kubica.
Rivola spørger: “Er dette beslutningen?”
Whiting svarer: “Nej, men det er sådan vi ser på det.”
Rivola informerer teamet, mens Rosberg overhaler Alguersuari. Samtidig fremgår det tydeligt på GPS-monitoren, at Kubica falder yderligere tilbage. I mellemtiden overhaler Alonso Alguersuari.
kl. 13:33:22
Ferrari foretager et tredje opkald til Whiting
Rivola siger til Whiting: “Alonso har ikke kun Kubica bag sig. Nu bliver han nødt til at afgive 2 positioner.”
Imens de to diskutterer sagen, falder Kubica yderligere tilbage og bliver nu overhalet af Barrichello. Nu skal Alonso i givet fald afgive hele 3 placeringer.
Whiting svarer: “Vi har givet jer chancen til at gøre noget eller ikke gøre noget. Når sagen står sådan, vil stewards afhøre kørerne efter løbet. Men jeg forstår dit standpunkt.”
kl. 13:35:30
Kubica udgår af løbet og det er nu umuligt for Alonso at afgive sin position til Renault-køreren.
kl. 13:45:31
Stewards efterforsker Alonsos overhaling af Kubica. Kort efter viser monitorerne, at ‘bil nr. 8 er under efterforskning’. Nu er der gået hele 14 minutter og 26 sekunder efter Alonsos overhaling.
kl. 13:46:26
55 sekunder senere beslutter stewards, at Alonso skal straffes med en pitgennemkørsel, hvorefter spanieren reelt er sat ud af spillet.
Her afsluttes Ferraris udskrift af hændelsen.
Sagen sætter endnu en gang spørgsmålstegn ved stewards langsommelige beslutningsproces under løbene.
Samtidig er der fra flere sider også sat spørgsmålstegn ved tidligere F1-verdensmester Nigel Mansells rolle som steward ved netop det Engelske Grand Prix, hvor hans landsmand, Lewis Hamilton, kunne udbygge sin føring i mesterskabet.
Hvad mener du? Var Alonso, under de givne omstændigheder, stillet i en umulig situation? Er han blevet uretfærdigt bortdømt? Skulle han have afgivet positionen omgående? Var Whiting uklar i sit svar til Ferrari?
Deltag i diskussionen herunder.