Arrogante Ferrari selv skyld i gennemkørselsstraffen

Det var Ferraris egen skyld at Fernando Alonso fik en gennemkørselsstraf, og ikke fordi løbsofficials på Silverstone var for langsomme. Ferrari fik ifølge FIA’s Charlie Whiting tre advarsler, som de valgte at ignorere.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/7 2010 klokken 08:07

Der var kontroverser i Valencia, da McLarens Lewis Hamilton slap næsten straffrit for episoden med sikkerhedsbilen.

Der er igen frustration over løbsofficials og den langsomme beslutningstagen i Silverstone, men denne gang gik det ud over Ferrari.

Ifølge italienske medier, der iblandt anerkendte ’La Gazzetta dello Sport’, Ferraris eget website og mange Formel 1-fans så bliver beslutningerne taget for langsomt. Det virker måske også sådan, men i tilfældet denne weekend, der var det Ferraris egen skyld.

Episoden der førte til Alonsos gennemkørsselsstraf
Copyright Ferrari Media


Det siger Charlie Whiting, der fortalte ‘Autosprint’, at Ferrari fik hele tre advarsler om at lade Robert Kubica få sin plads tilbage.

”På radioen rådede jeg med til at skifte placeringer igen, så ville der ikke være nogen grund til at officials skulle kigge på episoden.”

”Vi fortalte Ferrari tre gange, at ifølge min (Charlie Whitings) mening, så skulle de give Kubica pladsen tilbage.”

”Vi fortalte dem med det samme, lige efter overhalingsmanøvren. Men det gjorde de ikke, og ved den tredje kommunikation sagde de, at Kubica var for langt tilbage til at få sin position igen.”

Robert Kubica udtalte til BBC kort efter, at han var udgået fra det britiske grand prix, at han havde fået at vide, at Alonso ville give ham pladsen tilbage.

Så selv om straffen på skærmen blev uddelt ret sent, så havde Ferrari fået masser af chancer for at forhindre gennemkørselsstraffen.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Senna på sidelinien pga. email? Schumacher venter stadig på nyt chassis »