I 2009 så vi KERS, eller Kinetic Energy Recovery Systems, på nogle af bilerne i feltet. I 2010 er det tilladt, men en frivillig aftale mellem holdene gør, at vi ikke ser den i brug.
I 2011 vil den blive udbredt blandt holdene på gridden igen. Ferrari og McLaren er de to hold der har mest erfaring i at køre med den, og sætte bilen op til den.
Allerede i 2009 var Williams godt i gang med deres version af systemet, men i modsætning til de andre, brugte de ikke en elektrisk version, men derimod en type der fungerede med et svinghjul, et system der i dag bruges i Porsche GT klassen.
Sam Michael Williams F1 team
Den de vil bruge i 2011 vil dog blive af den elektroniske type, da Williams selv har måttet acceptere at svinghjulet bliver for tungt, og vil give bilen køreegenskaber der minder om en londonbus.
Dog er det stadig meningen at de vil bygge den selv. Williams har en underafdeling som hedder Williams Hybrid Power, som vil lave alt til deres KERS, med undtagelse af selve batteriet, som de må købe udefra.