KERS tilladt i 2011 – sælges nu med motorer

Det omtalte KERS system er ikke forbudt i 2010, men en aftale holdene imellem betyder, at ingen bruger systemet i år. Til næste år vil vi se systemet tilbage på gridden, men for at kompensere de tungere kørere øges minimumsvægten til 640 kg.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 24/6 2010 klokken 06:06

KERS er tilbage på gridden i 2011. For at forebygge den vægtforøgelse som KERS giver, uden at kørerne skal benytte sig af usunde slankekure (F1-kørere er sjældent af den type, hvor vægten er et problem), så hæves minumumsvægten på bil+kører men uden brændstof til 640 kg.

Endnu er det ikke bestemt om KERS vil få hævet effekten eller tiden, hvor effekten er aktiv.

Flere hold, her iblandt Renault har udviklet deres eget KERS-system. Det forlyder nu, at Red Bull Racing i mangel på Mercedes-motorer vil fortsætte med Renaults motorer i 2011, men tilkøbe KERS.

Kimi Raikkonen tog Ferraris eneste KERS-sejr i 2009.
Copyright Ferrari Media


Sauber Motorsport, som nu har ansøgt FIA om at droppe BMW fra holdnavnet, har i sidste uge meldt ud, at de ikke vil benytte BMW’s ”aflagte” KERS i 2011. Forståeligt nok når Ferrari har en KERS, der bragte Kimi Raikkonen til sejr på Spa sidste år, og Ferrari i forvejen leverer motorer til det schweiziske hold.

Williams har udviklet deres eget KERS-system, som ikke er elektrisk aktiveret. Det bruges blandt andet i en Porsche 911, der deltager i tyske sportsvognsløb og som sluttede toer i sin klasse ved 24-timersløbet på Nurburgring i år.

Det bliver spændende at se, hvilke konstellationer holdene benytter sig af i 2011, og hvorvidt alle hold overhovedet vil have KERS.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F-Duct ikke tilladt i 2011 Europas Grand Prix: Vejret »