LM: Tre danske pokaler

Det blev ikke til den helt store gevinst for de danske kørere, men alligevel kan vi som danskere godt være stolte af vores drenge. Der var danskere på podiet i de tre klasser, hvor danske kørere deltog.

Allan Simonsen tog 2. pladsen i GT2 . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/6 2010 klokken 21:06

Det lignede en hård kamp mod overmagten, da Peugeot efter tre kvalifikationer havde sat sig på de fire første startplaceringer i weekendens Le Mans-løb.

Tempoet var imponerende, og med tanke på løvernes dominans sidste år kunne det godt være svært at se, hvordan Audis tre biler skulle kunne udfordre.

Årets vindere af Le Mans, Timo Bernhard, Mike Rockenfeller og Romain Dumas
Copyright Audi Motorsport


Et lille nattebilllede
Copyright Audi Motorsport


Audi er dog kendt for stabilitet, og Tom Kristensen var ikke et sekund i tvivl om, at godt nok var Peugeot hurtigere på en omgang, men kunne de holde 24 timer? Vi kender nu resultatet, og det kunne de ikke. Alle fire biler udgik under løbet, den første allerede efter et par timer.

Årsagen til dette kan måske ses i de to topmærkers kørerlineups. Hvor Audi har valgt at satse på det erfarne og stabile langdistancesetup, så består Peugeots kørerlineup primært af tidligere Formel 1-kørere, og det ligger måske mere til deres mentalitet at være hurtigst hele tiden, hvor Audi hellere vil være stabile hele tiden.

I hvertfald udgik de tre sidste løver alle med motordefekter, men ingen var i tvivl om, hvem der var hurtigst på en omgang.

De tre Audier tager det ternede flag. Efter dem kommer Young Driver Aston Martin med Christoffer Nygaard og Farnbacher Ferrarien med Allan Simonsen bag rattet Copyright Audi Motorsport

Audi ryddede podiet med Tom Kristensen på 3. pladsen
Copyright Audi Motorsport


Tom Kristensens eget løb blev ødelagt af en fejl, hvor Tom selv sad bag rattet. Der var mange punkteringer i løbet, og BMW nr. 79 med Andy Priaux havde en sådan. Derfor kørte den engelske kører langsomt og forsøgte at give Tom inderbanen i Porschekurverne. Tom var ved at køre uden om og blev presset ud i grusset, spandt rundt og beskadigede bagenden på Audien.

Det kostede to omgange at komme tilbage på banen, tilbage i pitten og få ordnet skaderne og ud på banen igen. De to omgange manglede Toms Audi sidst i løbet, og selv om danskeren er så meget Audi-mand, at resultatet med en 1-2-3-sejr var vigtigst, så ville han helst have stået øverst.

De fire Peugeot-racere udgik en efter en
Copyright Peugeot Media


Denne BMW ART Car fik stor indflydelse på Tom Kristensens løb
Copyright BMW Motorsport


De to andre danskere, Christian Bakkerud i Kolles-Audien og Juan Barazi i Lola-Aston Martin udgik søndag formiddag.

I GT1-klassen endte Christoffer Nygaard på podiet. Der var kun tre biler, der gennemførte løbet i klassen, som nu bliver nedlagt på Le Mans, og her var der lange ture i pitgaragen, hvor reperationer skulle udbedres. Dog var danskeren ellevild, da hans første besøg på den berømte bane endte på podiet, lidt som en anden dansker, hvis første forsøg 14 år tidligere endte øverst på podiet.

GT2-klassen er klassen, der byder på mest underholdning og spænding set i forhold til antallet af biler og mærker. Corvette og Ferrari var favoritter, og der var også en god indbyrdes kamp imellem den Ferrari F430, som den tidligere Minardi-kører Gianmaria Bruni kørte i og de to Corvette-racere.

Jan Magnussen havde gode chancer for en klassesejr, men udgik halvvejs i løbet
Copyright Jan Kaiser


Allan Simonsen tog 2. pladsen i GT2
Copyright Ferrari Media


Jan Magnussens Corvette måtte dog udgå, og det samme gjorde søsterbilen. Langsomt men sikkert rykkede Allan Simonsens Ferrari F430 med Hankook-dæk op i tabellen, og da løbet sluttede var det på en fantastisk andenplads.

Ferrari skrev selv på deres presseside, at den Ferrari man forventede mindst af, endte på podiet. Det kom da også som en overraskelse, at det var lige netop den bil, der gjorde det bedst hos italienerne. Gearkasse- og motorproblemer ramte de fleste andre biler, og Ferrarien med Jean Alesi og Giancarlo Fisichella måtte efter en afkørsel bruge så meget tid i pitten, at alle chancer for sejr forsvandt.

Dette års udgave af Le Mans var en neglebidende en af slagsen, og de mere end 25.000 danske tilskuere gjorde deres til at bakke de danske kørere op. Noget som de danske kørere også bemærker.

Christian Bakkeruds Audi R10 udgik søndag
Copyright Michelin


Juan Barazis Lola-Aston Martin udgik søndag
Copyright Michelin


For os, der ikke var til stede, kunne vi nyde godt af TV2, der viste størstedelen af løbet, med diverse hjemmeproducerede interviews imellem og under transmissionerne. Christian Thelin og Jens Winther Junior tog sig af størstedelen af kommentatordelen, og de fik solid opbakning af Thomas Hertz og 2009-LMP2 vinderen Casper Elgaard.

Eurosport viste også løbet på deres to kanaler, og her var det også muligt at følge løbet på Eurosports HD-kanaler. Alt i alt en rigtig god dækning fra de to kanaler, og var man ikke i nærheden af fjernsynet, så kunne løbet også ses på Eurosport Player.

Vil du læse mere fra Le Mans, så smut forbi Bil Magasinets hjemmeside, hvor Steen Bachmann har skrevet diverse artikler og krydret med billeder fra sidste uges racer- og danskerfest på Le Mans.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Advarsel til Buemi Vettel har fået nykker »