Danmark har seks deltagende kørere i dette års Le Mans. Når startskuddet lyder klokken 15.00 går det løs i 24 timer på den mere end 13 km lange bane, der består af en del permanent racerbane og to dele offentlig vej, og Danmark er udover kørere også repræsenteret med flere flagmarshalls.
Danmark er i det hele taget godt repræsenteret. Ud af de 200-250.000 tilskuere, der forventes denne weekend, forventes der hele 30.000 danske tilskuere, der for de flestes vedkommende er taget til banen på en af de mange busture, som danske rejseselskaber som f.eks. K Rejser og Grand Prix Tours arrangerer.
En Le Mans-fan er klar til at tage afsted
Copyright Michael Ewert
Men hvem er det så, der stiller op i de danske farver? De tre af deltagerne kunne man møde i Tivoli den 3. juni, hvor Dansk Automobil Sport Union havde inviteret til præsentation af de danske Le Mans-kørere og nogle af de største talenter i DASU’s talentprogram.
Klokken lidt over 15 præsenterede Kanonkongen fra P3 de danske kørere, i en noget overraskende vilkårlig rækkefølge, imens tilskuere på plænen så på. Efterfølgende var der tid til at skrive autografer, tage billeder og interviewe kørerne.
Chrstoffer Nygaard imellem GP3-kører Michael K. Christensen og F2-kører Johan Jokinen. Ved siden af står F3-kører Kevin Magnussen og snakker med motorsportsjournalist Peter Nygaard og fotograf Flemming Haslund.
Copyright Michael Ewert
Efterfølgende var der pressemøde på Cafe Ketchup, hvor det var meningen alle kørere skulle præsenteres for den fremmødte presse i et mere intimt miljø. DASU Præsidenten C.C. Hansen bød velkommen og snakkede med de fremmødte kørere, men en kører manglede.
Tom Kristensen nåede aldrig frem, da bl.a. TV2 hev fat i ham til et interview, så pressemødet blev gennemført uden Tom Kristensens gyldne ord. Det afholdt dog ikke de fremmødte talenter og kørere for at udtale sig om deres chancer i de serier de deltager i.
DASU Præsident C.C. Hansen byder velkommen.
Copyright Michael Ewert
Efter pressemødet blev tonen mere uformel, og det var en fornøjelse at opleve de unge talenter på mere slap line. I en sport hvor rundsave hører til på albuerne, så var det en fornøjelse at se klingerne være erstattet af godmodigt drilleri og et godt kammeratskab.
Men tilbage til Le Mans, og de seks deltagere
Jeg vil nu kort præsentere de seks deltagere, deres løbskategori, deres nummer og deres startplacering i løbet efter de tre kvalifikationspas onsdag og torsdag.
Tom Kristensen i Tivoli.
Copyright Michael Ewert
Tom Kristensen, Audi R15+ nr. 7, LMP1
Tom Kristensen er Danmarks eneste favorit til den overordnede sejr, og selv det ser svært ud. Ærkerivalerne fra Peugeot har vist et uhyggeligt tempo, og der er hele fire biler at slås mod. De tre af dem er i nyeste spec, men Audi har bevist, at de ikke giver sig uden kamp.
Tom K kører i Audi dreamteam, som repræsenterer nogle af de bedste langdistancekørere fremfor det mere Formel 1/sprintorienterede Peugeot. Tom stiller til start i bil nummer syv med Allan McNish og Dindo Capello som makkere, og deres chance for at vinde ligger på rutine og stabilitet fremfor en direkte duel.
Tom Kristensens Audi starter som nummer 6.
Christian Bakkerud, Audi R10, nr. 15, LMP1
Christian Bakkerud debuterede sidste år på Le Mans hos Team Kolles, der har arvet de R10-racere, som Audi Sport fik til overs med deres R15-model. Det blev til nogle dyrekøbte erfaringer, da Christian i den sidste del af løbet røg af banen på grund af en materielfejl.
I år er Christian tilbage, og kører sammen med briten Oliver Jarvis, der er en hurtig kører og hollandske Christijan Albers med Formel 1 og DTM-erfaring, samt sportsvognserfaring fra 2009.
R10-raceren er på Le Mans en forældet bil, der ikke har nogen chance for at tage den overordnede sejr. Dertil er der for mange hurtigere biler foran, men et resultat i top 10 er en mulighed.
Christian Bakkeruds Audi starter som nummer 13.
En Lola-Aston Martin, som den Juan Barazi stiller op for.
Copyright ACO
Juan Barazi, Lola-Aston Martin nr. 009, LMP1
Juan Barazi er den sidste dansker i den store LMP1-klasse. Han kører i en benzindrevet Lola-Aston Martin, der lyder fantastisk med den store V12-motor, og som er klar favorit til at vinde ’benzinklassen’ på Le Mans, men som ikke har nogen chance for at tage den overordnede sejr.
Forventningerne er derfor lave, da søsterbilen nr. 007 er noget stærkere besat med Stefan Mücke, Adrian Fernandez og Harold Primat.
Juan Barazis Lola Aston-Martin starter fra plads 9.
Christoffer Nygaard
Copyright Michael Ewert
Christoffer Nygaard, Aston-Martin DBR9 nr. 52, GT1
Altid storsmilende Christoffer Nygaard er debutant på Le Mans, men det lagde man ikke så meget mærke til, da kvalifikationen blev afviklet. Her viste han sig som en hurtig kører, der har to stærke holdkammerater i Peter Kox og Tomas Enge.
Christoffer Nygaards bil, en Aston-Martin DBR9, indsat af Young Driver Racing (med dansk ejerskab i form af Jac Nellemann), kunne man opleve ved dette års Biler i Bella, hvor den stod udstillet på Bil Magasinets stand.
Såfremt bilen holder hjem, så er den klar favorit til at tage den sidste klassesejr i GT1. ACO, der er organisationen bag Le Mans har meldt ud, at klassen forsvinder fra næste års mesterskab til fordel for en stor GT-klasse.
Uden det officielle Corvette fabrikshold, som Jan Magnussen er en del af, så bør det kun være sporadisk modstand bilen vil møde fra de rivaliserende Luc Alphand-Corvetter og Ford GT-biler.
Christoffer Nygaards Aston-Martin starter fra plads 31, men som hurtigst i GT1-klassen.
Jan Magnussen og resten af Corvette-holdet præsenteres ved den tekniske kontrol i Le Mans by.
Copyright General Motors/Corvette Motorsport
Jan Magnussen, Corvette C6 ZR1 nr. 63, GT2
Jan Magnussen kommer i år til at kæmp en vis del ud af kørerdragten. GT2 bliver den mest spændende klasse at følge, om end LMP1-klassen nok er den mest interessante på grund af duellen mellem Audi og Peugeot.
Corvette er rykket, efter et magre år deltagermæssigt i GT1, ned i den lavere rangerende, men mere konkurrencefyldte GT2-klasse. Her bliver der hård konkurrence fra specielt Ferrari og Porsche, og det bliver her der vil være mest fokus.
Disse biler er meget ens i tiderne, og det bliver den klasse, der i fremtiden vil være mest fokus på. BMW debuterer deres M3 GT i år, Spyker er på banen, Jaguar er der med en XKF2 og Aston-Martin med en Vantage.
Flere af bilerne i GT2 kører mindst lige så hurtigt som flere af GT1-bilerne, og der er lagt op til hård kamp. Jans Corvette starter som nummer tre i klassen, kun et halvt sekund fra den hurtigste GT2-bil, en Ferrari F430 og tre tiendedele fra søstercorvetten.
Jans bil er et godt bud på en klassevinder. Holdkammeraterne Johnny O’Connell og Antonio Garcia er habile kørere, så der er gode chancer for at vinde klassen.
Allan Simonsen
Copyright Michael Ewert
Allan Simonsen, Ferrari F430 GT nr. 89, GT2
Allan Simonsen er det man må kalde en reel outsider til GT2-klassesejren. På papiret døjer han med det, der kan vise sig at være en fordel. Allans Ferrari kører på Hankook-dæk, og dem er der ikke mange andre der kører med.
Derfor har holdet enten en stor fordel eller en gummibelagt ulempe. Sandsynligheden for det sidste er desværre stor, men hverken Allan eller holdkammeraterne Dominik Farnbacher og Leh Keen ville stille op, hvis de ikke troede på en chance for at tage en klassesejr.
Hankook vil gerne op og levere til Formel 1-klassen, og det kommer man ikke medmindre man kan vise gode resultater i andre klasser.
Allan Simonsens Ferrari starter fra plads 45, nummer ni i GT2-klassen.
Pole Position-Peugeot med Sebastien Bourdais som hurtigste mand.
Copyright Peugeot Media
Kvalifikationen
Kvalifikationen viste (desværre), at den franske løve har godt fat i asfalten på Le Mans. Med nogle tider, som for år tilbage virkede utænkelige har Peugeot fabriksholdet taget de tre første startplaceringer, og plads fire går til datterholdet Oreca der har taget fjerdepladsen.
Her efter kommer de tre Audi R15-racere, og først herefter kommer de første benzinbiler.
I stedet vil jeg komme med et par bud på nogle spændende biler, der kan være interessante at følge. Den mest spændende i mine øjne er Beechdean Mansell-Ginetta Zytec-raceren, der stiller op i LMP1-klassen.
Bilen køres af tidligere F1-verdensmester Nigel Mansell og hans to sønner, Greg og Leo. Det er debut for Mansell-familien på den berømte bane, og chancerne for at vinde er der ikke. Til gengæld skal man helt tilbage til 80’erne før man sidste gang så et helt familieteam. Dengang var det Mario Andretti, der delte bilen med sønnerne Michael og Jeff.
1992-F1 verdensmester og Indycar 1993-mester Nigel Mansell debuterer på Le Mans med sine to sønner, Greg og Leo, som medkørere.
Copyright ACO
Jeg har også en lille svaghed for bil nummer 12, der også stiller til start i LMP1. Bilen har heller ikke de store vinderchancer, men den køres af en spændende ungdomstrio. Schweiziske Neel Jani med en fortid som F1-testkører, ChampCar-kører og A1GP-mester) deler bilen med Nicolas Prost (søn af Alain) og Marco Andretti (søn af Michael og barnebarn til Mario).
Bil nummer 61, en Ford GT der deltager i GT1-klassen, er ganske interessant. Den køres af de tre schweiziske piger Rahel Frey, Natacha Gachnang (der brækkede et ben i bilen i GT1-premieren på Abu Dhabi) og Cynthia Allemann. Kan de tre piger gennemføre løbet, så vil det være en bedrift i sig selv, og der vil være ekstra fokus på de tre piger i den generelt mandedominerede sport.
Sidste bil jeg vil holde ekstra øje med er heller ikke en bil, jeg forventer vil blande sig om klassesejren. Men bil nummer 95, en Ferrari F430 GT indsat af AF Corse, har Jean Alesi og Giancarlo Fisichella som to af deres kørere. Begge må regnes som debutanter om end Jean Alesi har kørt på banen engang tidligere.
Det var nu før han slog igennem i Formel 1, og banen er blevet meget anderledes siden da. En sejr bliver det næppe til, men jeg glæder mig til at se det nyeste kapitel af ’Gamle mænd i nye biler’.
Forsiden til fredagens avis fremvises.
Copyright Peugeot Media
Husk at TV2 viser størstedelen af løbet på hovedkanalen, og ellers er det muligt at følge løbet på Eurosport 1 og 2 samt de tilhørende HD-kanaler.