Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/6 2010 klokken 11:06
”Det handler ikke kun om at gøre sporten mere grøn, men om at bevise at Formel 1, er med til at gøre fremtidens biler mere grønne,” kom det fra FIA præsident Jean Todt.
FIA valgte at tage, det meget hypede KERS system, af bilerne i 2010, efter mange hold havde store problemer med det i 2009 og at flere biler uden KERS viste sig at være hurtigere, end dem med, bl.a. som følge af bedre vægtfordeling.
Nu skal det så tilbage igen, hvis det er op til Todt.
Ifølge Jean Todt, vil det være en klar fordel, hvis alle hold havde samme KERS system, hvilket vil minimere udviklingsomkostningerne og samtidig sikre, at alle bliver stillet ens.
I dag bruger alle hold samme motorstyringsenhed, der er udviklet af McLaren, så det er muligt at holdene kan dele nogle tekniske komponenter, uden det betyder, at holdene bliver for ens.
”Jeg er oprigtigt skuffet over, at alle holdene blev enige om, at de ikke skulle bruge KERS i 2010, men jeg håber på, at vi bliver enige om at genindfører det i 2011,” sluttede Todt.