Selvom det seneste projekt med at etablere et amerikansk Formel 1-team mislykkedes, arbejdes der stadig hårdt bag kulisserne på, at det skal lykkes.
Parris Mullins, rådgiver for YouTube medstifter Chad Hurley, blev dengang udpeget som hans officielle repræsentant, som i 11. time skulle forsøge at redde planerne om et amerikansk F1-comeback med egenproduceret bil. Som bekendt mislykkedes forsøget.
I et nyt interview med Autosport afslører Mullins, at det trods langvarige drøftelser med Bernie Ecclestone, Campos Grand Prix, Stefan Grand Prix og andre teams, for at udarbejde en redningspakke med ham som teamchef, ikke var muligt at finde en løsning, som han og Hurley kunne være tilfredse med.
Velkommen til US F1. Døren er nu lukket og låst.
Det har dog ikke stoppet de entusiastiske amerikanere. Således arbejdes der stadig hårdt bag kulisserne, og Mullins er en del af et nyt projekt med folk fra det tidligere US F1, kendt under navnet Cypher Group, som forsøger at genoplive drømmen om et amerikansk Formel 1-team.
"Jeg er en del af et projekt lige nu, som forsøger at komme ind i sporten (F1, red.)," udtaler Mullins i sit første længere interview siden afslutningen på det triste, amerikanske F1-forsøg. "Jeg kan ikke give særligt mange oplysninger lige nu, men jeg kan sige så meget, at jeg ikke tror på, at man starter op fra bunden med et helt nyt team.”
"Det er helt sikkert et emne, som vil blive debatteret i et stykke tid, indtil en praktisk løsning er fundet. Men jeg tror personligt, i betragtning af de nuværende regler, at opstart af et konkurrencedygtigt, nyt team fra bunden, simpelthen ikke er muligt.”
"Denne sport handler om viden og erfaring opnået fra de foregående år - en viden, som du har brug for at anvende fremadrettet, og teamet har brug for at fungere i et sammenhængende miljø.”
Et US F1 logo - meget længere nåede man ikke.
"Et klart eksempel er Honda/Brawn-situationen sidste år. Her var det et eksisterende team, der blev overtaget. De nødvendige ændringer blev foretaget, og det blev forvandlet til et mesterskab-vindende team året efter. Og det er ikke anderledes fra, hvad vi har set med Red Bull Racing, Toro Rosso og Force India."
Mullins er personligt selv ivrig efter at spille en aktiv rolle i enhvert projekt, han bliver involveret i - måske endda som teamchef. Der er således allerede samtaler i gang med potentielle partnere.
"For mig er det interessant at komme ind i sporten på en hvilken som helst måde, jeg kan, og at bidrage med alt, hvad jeg har," sagde han.
"Et eksempel på et koncept, der har potentiale, er Renault. De solgte aktiemajoriteten til Genii Capital. Vi kan se flere lignende situationer i fremtiden. Uanset om det er en gruppe erfarne folk, der springer fra et eksisterende F1-team og får kapital til at overtage et andet, eller om der er en enkelt hovedsponsor bag det, eller en investorgruppe - så vil jeg undersøge alle disse muligheder.”
"Min baggrund er som etableret i Silicon Valley (USA, red.), og jeg mener, at enhver større virksomhed i Silicon Valley, på en eller anden måde, burde være involveret i F1. Det er ikke bare en sport, det er et TV-show og en livsstil. Jeg tror, de fleste virksomheder kan finde relevante plads til deres markedsføring indenfor den sport.”
Et af motorsportshistoriens rene, amerikanske teams, Eagle Weslake T1G.
Mullins sagde også, at han havde lært en hel del af sit engagement i US F1, og at det er værdifuld viden, som han kan tage med sig fremover.
“Det som jeg fik med var al den support, som vi fik indenfor F1. Vi havde enorm støtte fra fans over hele kloden, ikke blot fra fans i USA. Men der var også stor støtte og fremstrakte hænder fra flere forskellige teams.”
"Så meget stod klart, efter Martin Whitmarsh fra FOTAs udtalelser om, at de ville gøre alt hvad der stod i deres magt for at hjælpe nye teams til at nå startgridden.”
“Ferraris præsident, Luca di Montezemolo, kom med en lignende kommentar ved afsløringen af F10 - at han ønskede, at han ville være i stand til at levere chassis til et amerikansk team. Bernie Ecclestone forsøgte med noget flere gange - vi blev tilbudt Toyotas chassis før Stefanovic - og det var noget, som Bernie prøvede at strikke sammen,” udtalte Mullins.
Det seneste, amerikanske F1-projekt strandede på grund af en tom pengekasse i 1968, da den elegante Eagle Weslake T1G, med legenden Dan Gurney som den ene kører, måtte trække sig efter en ellers lovende start i 1967 med sejr på Spa-Francorchamps.
Alt i alt tyder meget på, at den amerikanske vindermentalitet, hvor der fightes og ikke gives op, også holder vand i forbindelse med forsøget på at etablere et 100%-ejet F1-team med basis på den anden side af dammen.
Vi vil utvivlsomt høre mere fra den kant.