Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/5 2010 klokken 11:05
Som en effektiv afslutning på et underholdende Formel 1-løb i Monacos gader, lykkedes det for Michael Schumacher at overhale Fernando Alonsos Ferrari i sidste sving, da spanierens dæk havde problemer med at få bid i banen med hans nedslidte dæk.
Tidligere var der en regel, som forbød at man overhalede inden man var kørt over målstregen, efter en periode under sikkerhedsbil. Den regel er nu lavet en anelse om, idet man har lavet en ny linje, der ligger omkring pitindkørslen på de fleste baner, og således før målstregen, som indikerer hvor løbet er givet frit.
Som følge af disse nye regler valgte Michael Schumacher at give den et sidste skud for at komme forbi Fernando Alonso, der kæmpede med nedslidte dæk, som følge af at han havde kørt det meste af løbet på det samme sæt dæk.
Som de fleste ved, lykkedes det for Schumacher at komme forbi Alonso, der tydeligt forsøgte at forsvarer sig. Men efter løbet var der straks en diskussion i gang om lovligheden i denne overhaling, selvom alle kunne se, at løbet var givet frit og derved genoptaget de sidste 400 meter.
Det er i første omgang endt med, at Michael Schumacher og Mercedes GP har fået tildelt en 20 sekunders straf, der, på grund af feltets tæthed som følge af sikkerhedsbilsperioden, sendte ham ud af pointene og ned på en 12 plads.
Det har Mercedes valgt ikke at finde sig i, så de har appelleret afgørelsen.
”Det er vores klare overbevisning, at løbet var givet frit og at Michael Schumacher ikke overhalede på den forkerte side af sikkerhedsbillinjen,” kom det fra Brawn efter afgørelsen.
”Som vi ser det, blev løbet ikke afsluttet under sikkerhedsbil, hvilket betyder, at § 40.13 ikke kan tages i brug her, hvorfor straffen er forkert,” sluttede Brawn.