Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/5 2010 klokken 17:05
En let overskyet bane var hvad der bød Formel 1-kørerne velkommen tilbage til Europa, da første træning her til formiddag, blev afviklet i Spanien. Regnen der var faldet over natten, var fordampet.
Mercedes stiller op med deres re-designede racer, der er længere og har fået en bedre vægtfordeling, til fordel for trykket på de trækkende baghjul. Det bliver spændende at se, hen over weekenden, om det hjælper Schumacher eller Rosberg mest.
Andre nye ting, vi får at se her er en re-designet Sebastian Vettel, der har fået sat den uregerlige hårdmanke i nye folder.
Den kolde bane, giver en del kørere visse udfordringer, men det virker som om, at der bare skal køres lidt rust af bremserne og varme i dækkene. Typisk for disse træninger lader topholdene ikke til at have travlt med det arbejde.
Ferrari er ude med deres nye F-Duct system, som vi kan høre at Massa får vejledning i at betjene, over radioen. Spændende at se, om det er der der skal til, for at Ferrari for alvor, kan rykke helt frem i den forreste række.
Af andre nyheder kan vi nævne, at Sauber omsider har fået et sponsormærke på deres racer. Burger King har valgt at gribe til foret, for at få lidt ekstra opmærksomhed. Godt for Sauber, der lader til at have behov for lidt ekstra penge.
Lidt over halvvejs inde i træningen er der noget der tyder på, at Schumacher finder sig godt til rette i den nye Mercedes, da han sætter hidtil hurtigste omgang foran Button og Hamilton.
Hos Ferrari ser det mindre godt ud, eftersom de på dette tidspunkt er over et sekund langsommere end de hurtigste.
Begge Williams biler lader til at have problemer. Hülkenberg er stoppet på banen, mens Barrichello holder i garagen med blotlagt motor. Skidt start på weekenden for de to.
Ferrari slutter denne første træning af med at teste uden F-Duct. Det er ikke så godt for det stolte italienske hold.
Lewis Hamilton slutter i front efter han satte den bedste tid med over en halv time tilbage. Lidt anderledes end vi er vant til.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)