Det er nogle af de dygtigste ingeniører, der sidder og designer Formel 1-biler. De nærlæser reglementet og prøver at finde smuthuller, der kan give dem en fordel.
Hos Virgin har man dog ikke læst reglementet ordentligt, og det kommer de til at betale for.
Ifølge det tyske bilblad ’Auto Motor und Sport’ har Virgin Racing fået tilladelse til at modificere VR-01 chassiset, en nødvendighed fordi man har lavet en brøler af dimensioner. Benzintanken i de to racere er så lille, at bilen, end ikke på spareprogram, er i stand til at gennemføre en løbsdistance. Det handler om mindst 10 liter, der vil mangle.
Timo Glock
Copyright Virgin Racing
Måske en fejl opstået som en kombination af computerdesign uden vindtunneltest, og svære testbetingelser i februartestene, hvor Virgins racere døjede med problemer på daglig basis. Men hvordan man kan lave en så fatal brøler af en designfejl, venter vi svar på.
FIA skulle, ifølge bladet, have givet Virgin tilladelse til at modificere chassiset, så de kan få en større benzintank. Det betyder et ændret chassis, hvor bilen bliver længere (på grund af den større tank), og skal have bagbeklædning samt andre dele af bilens bodywork ændret.
Man kan ikke ændre ved en Formel 1-bil ét sted uden at det har en indflydelse et andet sted.
Virgins Lucas di Grassi og Andy Soucek vælter i de australske bølger. Noget sjovere end at vide, at man ikke ser det ternede flag i mindst en måned.
Copyright Virgin Racing
Det modificerede chassis ventes at kunne være klar til Europa-premieren i Spanien. Malaysia er et urealistisk mål, og Kina vil også være umuligt at nå det til, hvis man vil være sikker på, at modificeringen ikke bliver hastet igennem.
De kommende løb må derfor betegnes som rene testsessions for Virgin Racing, hvor bilerne enten vil blive trukket i pit før bilen løber tør eller går i stå ude på banen. Foreløbig står den 1-0 til Lotus i den indbyrdes duel.