Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/3 2010 klokken 06:03
Nøjagtig samtidig med at de grønne lamper tændes forud for træningen, kører en hel stribe biler ud på banen, anført af Jarno Trulli i den grønne Lotus.
Men alle kører ud for at foretage den kendte installations omgang og derefter direkte tilbage i pitten.
Eneste der lader vente på sig er Michael Schumacher i Mercedes. Den tyske syvdobbelte verdensmester, der har vundet på Albert Park 4 gange, tager det lidt mere med ro, end de øvrige, men ikke mere, end at han forlader holdets garage efter 7 minutter, for at køre sin installationsomgang.
Chandhok, der fik et meget kort løb og ingen træning i Baharin, i HRT raceren, har været på banen fra start denne gang, men det lyder som om, at han allerede har problemer. Bilen kommer dog rundt og tilbage til pitten.
11 minutter inde i denne første træning. Schumacher er tilbage i pitten og efterlader banen totalt tom. Man undres altid over, at der ikke bliver brugt mere tid til træning og test, især for de nye hold.
Bruno Senna kommer ud på banen igen i HRT raceren, 16 minutter inde i denne træningssession. Senna bliver også første mand til at sætte en tid. 1.39.329 lyder den første på. En tid han selv skærer over et sekund af omgangen efter, hvor han kommer ned på 1.37.989.
Di Grassi kommer nu også på banen i Virgin-raceren, der angiveligt lider under problemer med for lille tank. Om det er løst, eller om de må kører mere økonomisk i Australien, har vi kikke hørt noget om endnu.
Sensation. Chandhok er tilbage på banen. Han starter meget langsomt, men kommer så hurtigt frem igen, at han på sin første flyvende omgang ender hurtigere end Senna, i den anden HRT racer. Tiden er nu nede på 1.37.278, så det er en markant forbedring. Men der var også en del at komme efter.
Lidt over en halv time inde i træningen, viser Lewis Hamilton i McLaren, nøjagtigt hvor meget der er at hente for de nye hold, ved at køre over 2 sekunder hurtigere end Chandhok, vel at mærke i første sektor.
Hamilton er første mand nede i 1.30 tiderne, med en tid på 1.30.076.
Di Grassi er hele 10 sekunder langsommer end Hamilton. Det ser svært ud for Virgin.
Kobayashi, Sauber, misser et sving og ryger over curben, hvilket smadrer en del af fronten på bilen og spreder en del vragrester.
Schumacher hiver Mercedesen rundt i ny bedste tid. Nu er vi ned i 1.28 tiderne. 1. 28.629 siger uret.
Det betyder, at Schumachers omgangstid ikke bliver officiel, da den er sat under rødt flag. Det kan også betyde, at Schumacher står til en balle efter træningen, da han åbenbart ikke lettede foden gennem området, hvor Kobayashi kørte galt.
Flere biler kommer på banen, efter der igen er lukket op.
Efter 50 minutter af træningen, er det Rosberg der bliver noteret for hurtigste omgang. 1.28.357 siger stopuret.
En tid der ikke holder længe. Jenson Button er første mand nede i 1.27 tiden med McLaren raceren. 1.27.768.
Den tid slår Rosberg så, men kun for igen at blive slået af Button igen. Tiden er nu nede på 1.27.482.
Lige før vi runder timen, sikrer Kobayashi igen kollegaerne en lille ekstra pause, ved endnu engang at få det røde flag frem. Hans bagvinge røg simpelthen af. Om det er følgeskader fra hans første uheld, må vi vente med at høre.
10 minutter efter at træningen er genoptaget, sætter Senna ny personligt bedste tid, men han er fortsat hele 8 sekunder langsommere end Buttons tid.
Med 15 minutter tilbage sætter Rosberg endnu engang ny hurtigste tid, men igen bliver han kort efter overgået. Denne gang er det dog Kubica i Renault, der lyner. Tiden er nu nede på 1.26.920.
Kubicas tid holder helt til det ternede flag, selvom der er flere der forsøger at tage den fra ham. Ferrari lader ikke til at være så stærke, her som i Bahrain. Men når det er sagt, kan vi ikke forvente at tiderne i første træning siger ret meget.