Bahrains Grand Prix - Dagen derpå

Sæsonen er nu endelig i gang. Det har vi ventet på med længsel siden november, og med ekstra forventning siden det i december blev annonceret at Michael Schumacher kom tilbage til banerne. Lad os kigge på dagen derpå.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 15/3 2010 klokken 08:03

Løbsarrangørerne havde fået samlet alle overlevende tidligere verdensmestre til en paradeoptræden. En del af dem skulle dog på arbejde bagefter.

Jacques Villeneuve er blevet TV-kommentator for BBC, hvor han danner par med David Coulthard. Alain Prost skulle fungere som steward for løbet, en ny ide som FIA-præsidenten, Jean Todt, vil forsøge at indføre til løbene, for på den måde at få mere kørererfaring ind i hændelsesvurderingen.

Alain Prost

4 verdensmestre skulle arbejde på banen. Den 7-dobbelte verdensmester, Michael Schumacher. Han har gjort sig klar til at komme ud og lege med de unge drenge, nu i en Mercedes og ikke en Ferrari.

Ferrari har derimod fået spanske Fernando Alonso ombord, og med overlegen og sikker kørsel fra start til mål, som i sidste ende ledte til en Ferrari 1-2, har Maranello-folkene og deres tifosis nok stadig svært ved at få armene ned.

Det var også en flot sejr, og fuldt fortjent var den også, selvom det naturligvis er synd for Sebastian Vettel (Red Bull) at hans ene tændrør ikke kunne holde til løbsdistancen, og han derfor måtte halte sig igennem på 7 cylindre.

Red Bull RB6 med det store afgangsrør Copyright Getty Images/Red Bull Racing

McLaren har 2 verdensmestre på holdet. Lewis Hamilton lod til at være glad for en startposition på P4, men er naturligvis endnu mere glad for at slutte på podiet. Hamilton selv mener, at hans race-tempo var så godt, at han kunne have taget Felipe Massa, og dermed have endt på en andenplads.

Jenson Button, i den anden McLaren, var knapt så tilfreds. Han mener nok at bilens tempo i løbet var udmærket, men han sparede for meget på dækkene, og kunne nemt have kørt 10 omgange mere på de bløde dæk end han gjorde. Han tager det dog som en mand, og indrømmer at fejlen er hans egen.

Jenson Button Copyright McLaren

Red Bull og deres kørere havde en yoyo-weekend. Træningerne gik skidt, kvalifikationen gik godt, især for Vettel, og løbsresultatet må vel anses for at være en skuffelse, specielt når det er tydeligt at bilens tempo er godt nok.

Vettel startede fra front, og trak væk. En disciplin som han mestrer på Schumacher-agtig maner, og som også ville have givet ham sejren, hvis ikke motoren havde drillet.

Webber startede længere nede, og på trods af James Bond-tricket med at smide et røgslør i hovedet på konkurrenterne, sad han fast som den sidste blandt de 4 store hold.

Mark Webber Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Renault er værd at kigge på. Petrov måtte ganske vist udgå, og Kubica endte ikke på en prangende placering, men det skyldtes helt andre ting. Bilernes tempo, og vel især Kubicas evne til at køre gode tider, beviste at Renaults humlebi-lignende racere kan meget mere end man umiddelbart forventede.

Undertegnede er dog ved at være træt af at høre på klager over Renault-motorens manglende kræfter som årsag til at ville omgå motorfrysningsreglen. Motoren har måske færre heste end Mercedes´, men bruger til gengæld mindre brændstof. Red Bull beviser tydeligt, at man godt kan have en løbsvinder med Renault-motor.

Robert Kubica Copyright Renault F1

Sauber viste fra tid til anden også nogle gode takter, og især var undertegnede positivt overrasket over Pedro de la Rosa, som kørte både hurtigt og aggressivt. Det forventede jeg mere af Kobayashi. Desværre kunne Sauber-racerne ikke holde til mål, og begge sluttede i garagen.

Hvis nogen er tvivl, så er Force India ikke længere et bundhold, men derimod et af de gode hold i mellemklassen. Et tidligt spin fra Sutil satte ham godt tilbage, men Liuzzi var hurtig til at overtage kampen om points, og endte som ”best of the rest”, endda foran Barrichello i Williams.

Vitantonio Liuzzi Copyright Force India

Williams ligger styrkemæssigt nok nogenlunde der, hvor man forventede det. Dog synes jeg at Barrichello stadig virker motiveret, og Nico Hülkenberg viste, at han er en mand man skal holde øje med fremadrettet.

Toro Rosso havde et af de løb, som er svære at vurdere dem på. Personligt havde jeg nok forventet at de ville være højere op i feltet, så de kunne fortsætte deres kamp mod Force India, men det synes jeg ikke det ser ud til.

Dette bringer mig til de nye hold. Jeg vil tillade mig at tage dem samlet, da de stort set kørte deres eget løb, som blev vundet overlegent af Lotus.

Hispania mistede deres biler meget hurtigt. Karun Chandhok har fortalt, at der var et bump på banen, som han ikke kendte til, før han ramte det forkert, og røg ud.

For Bruno Senna var det hydraulikken, ligesom begge Virgin-racere også måtte udgå med mekaniske fejl. Lotus gennemførte, og jeg synes faktisk at Kovalainen gjorde en mere brav indsats her, end han gjorde i sine 2 år hos McLaren.

Lotus T127 Copyright Lotus Racing

Jeg har gemt Mercedes GP til sidst i min lille gennemgang.

Rosberg kvalificerede til P5, og var skuffet, hvorimod Schumacher, som lå på P7, var tilfreds. Rosberg har hele tiden været mere tilfreds med bilen end Schumacher, men man spekulerer på om ikke også det har noget at gøre med hvad man kommer fra.

Schumacher kørte i mange år i altdominerende Ferrarier, som var bygget op omkring ham selv, hvorimod Rosbergs erfaring kun kommer fra nogle haltende Williams-biler. Hvorom alting er, så virkede det til at Mercedes fik så meget med hjem som de kunne, og at bilen bare ikke er helt deroppe hvor Ferrari, og Red Bull og måske endda McLaren er.

Schumachers første løb vil jeg mene er godkendt. Hvis man havde troet at en 41-årig pensionist kunne komme ind fra højre og sætte de andre på plads, blev man skuffet. Men det har Schumacher aldrig påstået, at han kunne, og bilen er heller ikke bygget omkring ham, som hans Ferrarier var i sin tid.

Michael Schumacher Copyright Bridgestone Motorsport

Selve løbet var ikke specielt spændende. Jeg tror at det gamle ordsprog om at forventningens glæde er den største, passer meget godt her. Dette er naturligvis et problem, da en del af den manglende spænding skyldes de nye regler der forbyder optankning under løbet.

Bilerne er tunge og bremser dermed dårligere, og kørerne sidder panisk og passer på deres dæk, i stedet for at avancere gennem feltet.

Alle klarede sig fint igennem på ét udramatisk pitstop, og da første sving var klaret, skete der jo reelt ikke meget spændende før Vettel slukkede for den ene cylinder. Den vurdering er jeg ikke alene om.

Et kor af prominente personer fra Formel 1-verdenen står og råber det samme. Alonso, Hamilton, Schumacher og Domenicali har ytret dette efter løbet, og McLarens, Martin Whitmarsh, mener, at man enten skal køre på mere uholdbare dæk, eller ved lov indføre et pitstop nummer 2, hvis showet skal forbedres.

I vanlig stil vil jeg slutte af med en personlig HOT/NOT liste.

HOT
Ferrari kørte et flot løb og fik belønning for det.

Red Bull har lavet en meget hurtig bil som kommer til at vinde løb.

Lotus gennemførte hele løbet som den eneste af de nye.

NOT
De nye regler leverede ikke mere spænding, tværtimod.

Virgin racing har haft de bedste forberedelsesmuligheder af de nye, men fik ikke mere ud af det.

Renault/Red Bull bliver ved med at klage over, at deres motor er for svag, uagtet at bilerne er hurtige nok.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Den virkelige årsag til Vettels problem fundet Hvad taler de om? »