Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/3 2010 klokken 09:03
Det var Jarno Trulli i den grønne Lotus, som var første mand på gridden efter den mindst lige så grønne lampe for enden af pitten afløste det røde lys.
Men selvom den smukke grønne Lotus er kørt på banen, som det hele drejer sig om i denne weekend, er det billederne af en anden mand, der er ved at gøre sig klar, der tager al fokus.
Michael Schumacher tager den røde hjelm på og gør sig klar til sit comeback.
7 minutter inde i denne første træning sker det så. Michael Schumacher kører ned mod pitudgangen, hvor han stopper for at gennemføre en prøvestart. Og så er den 7 dobbelte verdensmester på banen.
Men som de fleste andre, og som vi kender det fra tidligere år, kører de fleste i pit efter en enkelt installationsomgang, herunder også Schumacher.
Inden starten, var vi nok mange, der havde forventet at se det nye HRT-hold ude fra start, da de har behov for at teste så meget som muligt inden søndagens Grand Prix. Men de er endnu ikke helt klar til at komme på banen.
”Min bil er næsten klar til at komme ud,” udtalte Senna klokken 10.11 lokal tid. ”Så må vi se hvordan det går.”
Klokken 10.15 hører vi, at Chandhoks HRT har hydrauliske problemer. Skidt start for det nye hold.
Stilheden har lagt sig over banen, igen som vi har oplevet det de sidste par år. Alle har været ude på en installationsomgang, på nær de to HRT-racere, her hvor der er gået 23 minutter.
Igen er det en Lotus der bryder stilheden, denne gang er det Kovalainen der kommer på banen for hans nye arbejdsgiver.
Klokken 10.36 kommer Hamilton tilbage på banen i McLaren-raceren, der har fået godkendt det omdiskuterede design, som vi nok kan forvente at der bliver protesteret imod efter løbet, især hvis de er for stærke at se på.
Button kommer også på banen og de to McLaren racere slås nu om hvem der er hurtigst. Her tre kvarter inde i denne første træning, er der næsten 2 sekunder fra McLaren, ned til Kubica i Renault.
Michael Schumacher sætter en tid, der sender ham op på 4. pladsen, dog hele 1.5 sekund efter Button, der på dette tidspunkt er hurtigste mand på banen, med en tid på 1.57.068.
Klokken 11.10 lykkes det endeligt at få den første HRT-racer på banen. Bilen med Senna bag rattet. Bruno Senna sidder meget højt i bilen og rykker meget rundt, for at finde en god siddeposition. Det ser mildest talt ikke godt ud.
Ude på banen ser vi tydeligt de bekymringer der er fremført af de etablerede hold, over for de nye hold. Virgin-raceren, med di Grassi, slæber en kæmpe kø efter sig. Han er tydeligt langsommere.
Også Michael Schumacher er efter, men det er kun Rosberg han er efter, noget man tydeligt kan se, at han ikke er tilfreds med og han taler alvorligt med mekanikerne.
Red Bull ser ikke helt så hurtige ud som forventet. Webbers bedste tid sender ham kun op på en 9. plads.
Det ternede flag er ude. Senna er på banen for at sætte sin første tid, men må opgive. Alonso giver den også et sidste forsøg, men må tage til takke med 2. pladsen.
Noget overraskende er det Sutil der slutter hurtigst af alle i Force India-raceren. Måske kan de følge op på sidste års succes.
Top tre blev:
Sutil, Force India.
Alonso, Ferrari.
Kubica, Renault.
Schumacher sluttede som nummer 10, mens Rosberg blev nummer 8.