De netop overståede tests gav os et lille blik på 2010 bilernes evner, dog uden at man på dette tidspunkt kan lægge for meget i det.
Ferrari var umiddelbart urørlige, med Sauber som en anden storspiller når vi taler om omgangstider.
Hvis vi nu prøver at analysere det en smule, er det muligt at billedet ser anderledes ud, da vi jo hele tiden skal huske på de forskellige brændstofmængder der kan være kørt på.
Prøv at se på tiderne, og hvornår de er sat:
Team |
kører |
hurtigste omgangstid |
sat på omgang |
ud af |
Ferrari |
Felipe Massa |
1:11.722 |
1. omgang |
11 omgange
|
Sauber |
Kamui Kobayashi |
1:12.056 |
4. omgang |
8 omgange
|
McLaren |
Lewis Hamilton |
1:12.256 |
4. omgang |
20 omgange
|
Renault |
Robert Kubica |
1:12.426 |
2. omgange |
3 omgange
|
Mercedes GP |
Nico Rosberg |
1:12.899 |
5. omgang |
6 omgange |
Dette viser at Ferrari F10 er hurtig, men måske ikke så dominerende i forhold til McLarens MP4-25 som det ellers så ud til, da det virker sandsynligt at Hamilton har haft mere brændstof i tanken, da han skulle køre flere omgange før han pittede igen.
MP 4-25. Er den hurtig nok? Copyright McLaren
Lidt overraskende er det dog stadig at se Saubers C29 ligger foran Mercedes GP under hele træningsforløbet, og her spiller brændstofmængderne nok ikke ind på samme måde, da begge holds bedste tider blev sat med relativt lav brændstofmængde.
Williams er også værd at kigge på. Ikke fordi de lavede noget spektakulært, men fordi de erklærede at de tests de lavede, alle var med høj brændstofmængde ombord, da det netop var kørsel under de forhold de ville kigge på.
Rubens Barrichello testkører FW32 Copyright Williams F1
Jeg anerkender at denne type lommefilosofiske analyser ikke er særligt videnskabelige, men det giver da alligevel grund til eftertanke
Hvad synes du?