Regelændringer for 2010 sæsonen:
Genoptankning under løbet er blevet forbudt for første gang siden 1993.
Det er et led i en plan om at nedsætte omkostningerne for sporten, eftersom den originale idé om at sætte et øvre budgetloft, der så gav stor teknisk frihed, eller ubegrænset budget men lav teknisk frihed, frafaldt.
FOM vil yde økonomisk støtte til alle nye teams i 2010 sæsonen. Det sker i form af et beløb på $10 mio. sammen med gratis transport af two chassier og 10 tons udstyr til hvert løb.
FOTA har i enighed valgt ikke at anvende KERS i 2010, som følge af en sløv opstart og pres fra FIA om at skære ned på omkostningerne. Dog er KERS ikke bandlyst i regulativerne.
Bilernes mindstevægt er øget fra 605 kg til 620 kg for, at tilgodese højere og tungere kørere, der fik en stor ulempe i forhold til anvendelsen af KERS. Grunden til denne ændring er, at KERS stadig er tilladt at anvende i 2010, på trods af FOTAs enighed om ikke at anvende systemet.
Det maksimale antal af deltagende biler er blevet øget fra 24 til 26, hvilket giver plads til 3 nye teams. Selvom BMW Sauber holdet også regnes for nyt, overtog det blot sin egen gridplads fra 2009 sæsonen.
Jean Todt bliver interviewet under galla/præmieoverrækkelsen i Monaco 2009 Copyright FIA
Som følge af det større antal deltagende biler er kvalifikationssystemet blevet ændret en smule. I Q1 vil de langsommeste 8 biler udgå, hvor de 18 der kvalificerer sig videre til Q2 kæmper om igen ikke, at være blandt de langsommeste 8, der igen ryger ud.
De sidste 10 biler ryger ud i et shoot-out for pole-position. Q3 vil, i modsætning til tidligere år, blive kørt på lave brændstofmængder, da de ikke længere skal starte løbet på den mængde, der er tilbage efter Q3.
Dog er der kommet et forslag om, at top 10 skal have de dæk de kvalificerer sig på, siddende på bilerne ved løbsstart. Forslaget kommer til høring februar ved det næste FIA World Motor Sport Council møde.
“Hjulkapslerne” om man vil, er fra 2010 blevet forbudt, da pitstop uden optankning muligvis kommer til at ende på den hurtige side af 4 sekunder og lignende situationer som den Fernando Alonso endte i tidligere i 2009, hvor kapslen ikke blev korrekt fastgjort, var skyld i at hjulet røg af senere, skal undgås.
Forhjulene vil blive gjort smallere, i og med den maksimale tilladte bredde er sat ned fra 270 mm til 245 mm for at forbedre gripbalancen mellem for- og bagenden.
Som følge af forhandlinger om en ny Concorde aftale under det ungarske Grand Prix i 2009 er ind til flere ting blevet forslået som omkostnings reduceringer:
Homologering af for- og bagvingerne.
En begrænsning af antallet af aerodynamiske opgraderinger tilladt over forløbet af en sæson.
En fortsættelse af forbuddet mod test under sæsonen, der blev introduceret i 2009.
Anthony Davidson bliver vejet, torsdag Melbourne 2007
Restriktioner på antallet af team personale der kan være til stede under en Grand Prix weekend.
Fuldstændig nedlukning af de respektive holds fabrikker under sommerpausen midt på sæsonen.
Et nyt pointsystem er blevet ratificeret for 2010, som følge af den større grid. Siden 2003, har der været point til top 8: 10 for 1. pladsen, 8 for 2. pladsen, 6 for 3. pladsen og hele vejen ned til 8. pladsen. I 2010 vil 1. pladsen få 25 point, 2. pladsen få 20 point, 3. pladsen få 15 point, 4. pladsen få 10 point og så 8, 6, 5, 3, 2, og slutteligt 1 for 10 pladsen.
Dog har, the Sporting Working Group, der fungerer som Formel 1´s tænketank, fremsat et forslag om, at 1. pladsen stadig får 25 point, men 2. pladsen kun giver 18, 3. pladsen giver 15, 4. pladsen 12 og så 10, 8, 6, 4, 2, og sidst 1 point for 10. pladsen. Forslaget vil blive hørt under FIA World Motor Sport Council mødet i februar.
Stewardsystemet vil blive ændret i 2010. Fremfor at have et skiftende line-up af stewards under hvert grand prix, vil de nu blive valt fra en bestemt gruppe af permanente stewards, der vil inkludere tidligere kørere. Dette sker for at gøre deres beslutninger mere objektive, som følge af konspirationer, der har involveret stewards.
I 2009 var alle teams forbudt at teste efter sæsonen var startet. Dette vil blive ændret i 2010, hvor reservekørere har fået tilladelse til at fuldføre en testdag, såfremt de ikke har deltaget i et F1 løb de sidste to kalenderår.
Testen vil foregå på en bane der ikke er på kalenderen. Dette sker som følge af, at nye kørere, der blev sat ind i løbet af sæsonen, i 2009 ikke havde en chance for fysisk, at køre en Formel 1 bil forud for Fredagens træning på deres debutweekend.