Det gamle år er ikke ovre endnu, men alligevel er forberedelserne til 2010 godt undervejs. Nye biler bliver konstrueret, nye hold kommer til ligesom vi også får nogle nye kørere ind på gridden, som skal gøre sig i det etablerede selskab.
Brawn GP
Brawn GP fik et enkelt forrygende år på gridden. Opstået på rekordtid fra asken efter det lukkede Honda-hold, kom de ind med to kørere som de fleste havde vurderet som færdige i F1. De vandt konstruktørmesterskabet, og Jenson Button vandt det individuelle mesterskab for dem.
Dette blev belønnet med at Mercedes købte dem, omdøbte holdet til Mercedes GP, og fik ansat 2 andre kørere. Den ene var Nico Rosberg, som kom fra Williams, og den anden blev da sensationen skete, og Michael Schumacher blev lokket væk fra pensionisttilværelsen, og væk fra Ferrari.
Michael Schumacher & Ross Brawn Copyright Mercedes Grand Prix
Mercedes SLS som Mercedes vil bygge
McLaren MP4-12C, som McLaren vil bygge. Derfor splittes parterne
Red Bull
Red Bull har i flere år haft en tilværelse midt på gridden, men har altid vist at de ville mere end det. I 2009 fik de lavet en bil der duede, og både Sebastian Vettel og Mark Webber fik sejre ud af den. Begge kørere var på et tidspunkt stærke bejlere til at tage mesterskabet, men det blev det dog ikke helt til.
I 2010 er det stadig de samme kørere, og det er stadig en Adrian Newey-konstruktion de skal køre med. Bernie Ecclestone har tippet Vettel til at blive verdensmester i 2010, men om det kommer til det, må vi vente at se.
Sebastian Vettel
McLaren
McLaren skulle forsøge at hjælpe Lewis Hamilton med at forsvare hans mesterskab fra 2008. Det gik ikke helt godt, da bilen var en katastrofe, lige indtil sæsonen var halvvejs, og en markant ny aeropakke løftede bilen op i en helt anden dimension. Desværre for Hamilton var skaden sket, men de fik da et par flotte sejre, samt en tredieplads i konstruktørmesterskabet.
I det nye år skal vi nok forvente en McLaren, der er hurtig fra starten. Mindre vil også være skidt, da den nye kørerbesætning består af de sidste to års verdensmestre, Lewis Hamilton og Jenson Button, og de begge vil bevise at de er værdige til at tage kronen igen. 2010 bliver også det første år i lang tid, hvor McLaren ikke er Mercedes' fabrikshold, omend de stadig skal køre med Mercedes' A-motor.
Lewis Hamilton og McLaren teamchef Martin Whitmarsh
Ferrari
2009 er et af de år Ferrari gerne vil glemme i en fart. En dårlig bil, som ikke blev udviklet i de sidste mange måneder gjorde det svært, Massas ulykke på Hungaroring gjorde det endnu sværere, og da Michael Schumacher ikke kunne træde til, måtte man forsøge sig med Luca Badoer, og Giancarlo Fisichella, dog uden nogen succes.
Kimi Räikkönen kæmpede en énmandskamp for holdet, og blev takket med et gyldent håndtryk, da det blev offentliggjort at hans sæde skal overtages af Fernando Alonso allerede fra 2010. Hvordan det kommer til at gå er svært at spå om, men holdet med den stejlende hingst, bliver nærmest nødt til at komme med en stærk bil, for at bevise hvem de er.
Et andet spændende moment bliver at se hvordan samarbejdet mellem superlatinoerne, Alonso og Massa, kommer til at fungere i det Italienske hold, som nu ikke længere har tysk rådgivning.
Felipe Massa og Fernando Alonso. Næste års latinoduo hos Ferrari
Den finske verdensmester forlader skuden
Toyota
En stærk sæsonstart, som blev afløst af en mere middelmådig sæsonafslutning, gjorde at 2009 heller ikke blev Toyotas år. Dette betød i sidste ende at Japanerne ikke længere ville smide de mange millioner yen efter projektet, og holdet blev lukket.
Der er dog meget tale om at det kan gå hen og blive solgt til det Serbiske, Stefan GP, men disse har ikke fået en gridplads, selvom de udvikler raceren på livet løs.
Jarno Trulli og Kamui Kobayashi - Bemærk teksten på bagvingen 'Thank you for being part of it'
BMW-Sauber
Endnu et fabrikshold som vi siger farvel til. BMW havde opnået stort set samtlige af deres målsætninger indtil 2009, men så gik det også galt. Bilen duede ikke, og den polske stjerne, Robert Kubica, virkede mere og mere desillusioneret, mens hans holdkammerat, Nick Heidfeld, kæmpede som en gal for at bevise sine talenter.
BMW meldte tidligt ud at de trak sig efter denne sæson, fik næsten solgt holdet til et suspekt firma, men endte til sidst med at sælge det hele tilbage til holdets tidligere ejer, Peter Sauber.
Den eneste kører der er bekræftet for det nye år, er Kamui Kobayashi, som nåede at få et par gode løb for Toyota, da Timo Glock lå skadet. Et gæt kunne være at Nick Heidfeld får lov til at blive i sædet, således man blander erfaring og ungdom.
BMW sagde SERVUS til Formel 1
Williams
Det har været noget af en rutchebanetur at køre for Williams i 2009. Alle træninger, og de fleste kvalifikationer gik rigtigt godt, men når det kom til løbene, gik det mindre godt. Nico Rosberg viste gang på gang at han er en hurtig kører, men strategi og pitmandskab tog det ofte fra ham, og han har nu forladt holdet til fordel for at være en del af den tyske, dynamiske superduo hos Mercedes GP.
I 2010 ser vi også ungdom i sædet hos Williams, og også her er det blandet med erfaring, meget erfaring. Den unge tysker Nico Hülkenberg har fået sin chance i Formel 1, og skal danne partnerskab med Rubens Barrichello der kommer fra Brawn GP.
Williams-testkører Nico Hulkenberg vandt årets GP2-mesterskab, og får sin F1-debut for Williams i 2010
Williams-duo
Renault
Endnu et hold der gerne vil glemme den forgangne sæson. Man startede med en bil der ikke var ret god. Udviklede på den uden det hjalp, og kun Fernando Alonsos talent hjalp til at få nogle points på bogen.
Nelson Piquet jr. blev fyret og tog hævn ved at starte crashgate-skandalen, som kom til at koste både Flavio Briatore og Pat Symonds jobbet. Alonso kvitterede ved at smutte over til Ferrari fra næste år, og slutteligt blev en stor andel af holdet solgt, hvilket fik Robert Kubica til at kigge en ekstra gang på sin kontrakt.
Ud over Kubica ved vi endnu ikke hvem der skal køre Renault i 2010, ligesom det er svært at spå om hvor stærke de kommer til at være.
Nelson Piquet Jr, teamchef Flavio Briatore og Fernando Alonso ved R29. I 2010 er de alle væk fra Renault
Force India
Force India kørte i 2009 med en drivline fra Mercedes, hvilket de også skal i 2010. Det er de sikkert ret glade for, da den stærke motor givetvis havde noget at sige, da Fisichella kørte en meget flot andenplads hjem på Spa Frachochamps i Belgien. Havde det ikke været for KERS på Kimi Räikkönens Ferrari, var det nok blevet til en sejr.
I 2010 skal de køres af Tonio Liuzzi og Adrian Sutil, men hvordan de kommer til at klare sig, er svært at spå om. Undertegnede forventer ingen revolutioner.
Fisichella med Tonio Liuzzi, der overtog Fisis sæde hos Force India
Toro Rosso
Sebastian Bourdais ar et stort navn i de amerikanske formelklasser, men i Formel 1, blev det til en fyring. Afløseren blev en meget ung spanier ved navn Jaime Alguersuari. Om han gjorde det bedre vil jeg lade andre bedømme, men den Sebastian der kørte den anden af holdets biler, Sebastian Buemi, var vel egentlig aldrig truet.
Næste år bliver meget spændende for holdet, idet de ikke længere får bilen leveret fra Red Bull Tecknologies, men derimod selv skal lave den fra bunden af. Sebastian Buemi er bekræftet til at køre igen i 2010, det er Alguersurai stadig ikke, og der går nogle rygter om at Ralf Schumacher måske kan komme på tale til sædet.
Toro Rosso
Lotus
Lotus er ikke, som vi kender det fra gamle dage, et engelsk hold, men derimod et malaysisk hold. De har købt retten til at bruge navnet og mærket, men alt andet er nyt.
Nogle navne er dog kendte. Chefkonstruktøren har tidligere arbejdet hos både Spyker og Toyota, og hedder Mike Gascoyne. Kørerne er Jarno Trulli der kommer fra Toyota, og Heikki Kovalainen der har tilbragt de sidste par sæsoner hos McLaren.
Heikki Kovalainen, teamchef Toni Fernandes, Jarno Trulli og Fairuz Fauzy Copyright Lotus
Virgin Racing
Opstået fra intet som Manor GP, blev det omdøbt til Virgin Racing, da Richard Branson smed en stor pose penge på bordet. Som de andre nye hold, skal de køre med Cosworth-motorer, men derudover er der intet gammelt ved dette hold.
Kørerne bliver Timo Glock, som vi kender fra Toyota, og Luca di Grassi som er helt ny på Formel 1-gridden.
Richard Branson Virgin
Campos Meta
Endnu et helt nyt hold som skal køre med Cosworth-motorer. Hvordan det kommer til at gå kan vi ikke vide, men interessant er det da at de har ansat Bruno Senna, nevø til den afdøde verdensmester, Ayrton Senna. Godt at se navnet tilbage i Formel 1.
Bruno Senna og Adrian Campos
Ayrton Senna, McLaren MP4-5. Monaco 1989. Vi skulle da lige have den berømte onkel med
US F1
Et helt amerikansk hold i Formel 1 er ikke hverdagskost, men folkene bag US F1 tror på deres chance. De bygger en bil, og smider den derefter i en vindtunnel for at rette de fejl, der måtte være. En lidt utraditionel fremgangsmåde, men nytænkning og satsninger skal der meget gerne være plads til i Formel 1.
Holdet har ikke ansat nogen kørere endnu, men der har været tale om et gensyn til verdensmesteren fra 1997, Jacques Villeneuve.
US F1 logo
Vi nåede at vende os til at der var nogle der kørte med KERS, og andre der ikke gjorde. KERS var et spændende nyt tiltag til sporten, men desværre nok ikke noget vi kommer til at se mere til foreløbigt, da holdene frivilligt er blevet enige om ikke at bruge det i 2010.
Lewis Hamilton kørte med KERS hele året
Noget andet vi kommer til at se mindre til i det nye år, er tankstandere. Optankning under løbet vil ikke længere være tilladt, hvilket kommer til at betyde nogle strategiændringer både for kvalifikationer og pitstop under løbene, da det nu kun vil være dækskift der sætter dagsordenen for pitbesøg.
McLaren mekanikerne skal tanke færre biler i 2010
2010 bliver et år hvor der er 4 verdensmestre på gridden, 2 af dem i McLaren, 1 i Ferrari og en 7-dobbelt, der kommer tilbage fra pension. Alle vil gøre deres yderste for at bevise deres værd, og alle vil sidde i gode biler.
Når det er sagt, må vi ikke glemme folk som Vettel, Massa og Rosberg, som alle gerne vil kunne løfte trofæet når sæsonen er slut, og som også alle sidder i konkurrencedygtige biler.
Button fik sit trofæ
Vi, her på BMF1, ser frem til den nye sæson med store entusiasme, og forventer en lang række af tætte kampe et felt der nemt kan blive tættere end det længe har været. Hvem tror du tager titlen?
slutstillingen 2009
Michael Schumacher præsenteres som Mercedes GP-kører, velkommen tilbage. Copyright Mercedes