Toyota Panasonic Racing vil ikke være at finde på gridden fra næste år, efter at Toyota Motor Corporation i dag besluttede at trække stikket for sine Formel 1-aktiviteter.
Selvom teamet har kæmpet i motorsportens kongeklasse siden 2002, dvs. 8 sæsoner, scoret 3 pole positions, 3 hurtigste omgange og 13 podiumplaceringer, der takserer 278,5 points til holdet, blev den endelige beslutning, at eventyret i Formel 1 er slut.
Toyota Motor Corporation (TMC) siger i en pressemeddelelse følgende:
“Toyota Motor Corporation (TMC) annoncerer sine planer om et trække sig fra FIA Formula One World Championship ved udgangen af 2009 sæsonen"
“TMC, der har set sin deltagelse i F1 som en hjælp til fremgang indenfor bilkulturen, blev ved med at være dedikerede i at kæmpe med i motorsportens kongeklasse, selvom finanskrisen rasede, allerede fra sidste år."
Det samlede Toyota-team takker af for Formel 1 for denne omgang
“Dog, når man, overordnet set, midtvejs reflekterer, overvejer TMCs motorsportsaktiviteter det næste år og frem. I forhold til de økonomiske realiteter, har TMC besluttet at trække sig fra Formel 1."
Det bliver den anden store bilproducent, der trækker sig fra Formel 1 efter denne sæson. BMW tog sin beslutning allerede tidligere på sæsonen, men Toyotas beslutning giver nu plads til resterne af BMW holdet til at genopstå.
Yderligere siger TMC, at deltagelsen i Formel 1 har givet dem en mulighed for, at lægge deres bedste evner i at deltage i racing på højeste niveau. Det er for dem en uerstattelig oplevelse, der her bidraget til udviklingen af både menneskelige ressourcer og deres R&D operationer.
Toyota fejrer 2. pladsen, deres højeste Grand Prix placering i deres tid i Formel 1
Til slut beklager de beslutningen over for alle deres fans, og takker alle tidligere, samt nuværende, kørere for deres indsats. Alle medarbejdere inden for Panasonic Toyota Racing modtager også en stor tak for deres indsats, der har gjort resultaterne opnåelige.
"TMC's intention er at gøre vores yderste for at finde en løsning for alle dem der vil blive påvirket af beslutningen."
Her kan fremtiden for Kamui Kobayashi nævnes, da hans fremragende indsats i Formel 1 de sidste 2 løb, næsten på forhånd blandt medier, sikrede ham et løbssæde hos Toyota.
Jarno Trulli og Kamui Kobayashi, bliver der mon arbejde til dem, og Timo Glock i 2010?
Hvordan fremtiden for Jarno Trulli, Timo Glock og Kamui Kobayashi ser ud, vil der muligvis tegne sig et billede af inden for en nærmere fremtid, da de alle nu står uden arbejde og leder efter sæder.
Men netop alle de nye teams, Campos Meta1, Manor Grand Prix, US F1 og Lotus F1 Team, samt resterne af det tidligere BMW, hvis de genopstår, giver netop disse kørere flere muligheder.
Her fra BMF1 skal lyde en stor ros til Toyotas vedholdende indsats i Formel 1, på trods af de meget svingende resultater og finanskrisens greb om holdet.