Norbert Haug advarer arbejdsløse og interesserede kørere i at tro, at de kan skifte til McLaren for at score kassen.
Sportslig succes er vigtigere end pengegriske kørere, og det er måske grunden til, at Kimi Räikkönen eller Jenson Button ikke er rigtig interessante for Mercedes.
For på trods af at Kimi Räikkönen har fået et tilbud fra Toyota om at køre for dem, har han sendt et kontrabud tilbage, hvor han forlanger flere penge.
Det er ikke længere kørers marked og penge forbruges ikke længere i samme hastighed som brændstofforbruget i en Formel 1-motor, og det er der muligvis nogle kørere, der har svært ved at forstå.
Norbert Haug, Kimi Räikkönen og Ron Dennis tilbage i 2006. Fire år senere er Kimi ikke så velkommen.
I hvert fald advarer Norbert Haug arbejdsløse og pengemotiverede kørere om, at de så skal holde sig væk.
“Kimi er en mulighed, men der er masser af emner derude. En ting er sikkert – kørere som kun er ude efter penge er ikke de rigtige kørere for os – uanset hvem de må være.”
”Jeg vil ikke nævne nogle navne, men vi ønsker at have fuldt dedikation fra en, der er succesorienteret, ikke en som siger ’Jeg er et stort navn, betal mig en masse penge og jeg vil køre for jer’.”
Den nye verdensmester, Jenson Button, er heller ikke blevet forlænget hos Brawn (endnu), da britens løn for 2010 stadig diskuteres.
Jenson Button har brugt de sidste par dage på at fortælle alt og alle, at han stort set har kørt gratis, og han har selv måtte vaske sit tøj og betale for sine egne flybilletter.
Hverken Kimi eller Jenson Button skal regne med en højtbetalt job hos McLaren.
Det er da også korrekt, at Jenson Button gik med til en drastisk lønnedgang for at blive i Formel 1, da Honda trak sig, men Formel 1 har ændret sig.
“Teamet skal være overbevist om, at køreren er sulten, motiveret, fokuseret og at hans første tanker ikke er at få flere penge Vi har vist vores konkurrenceevne – Lewis har scoret sejre og podieplaceringer og slået dem, som har kæmpet om titlen i år.”
”Det viser mig, at vi er på rette vej. Vi har opnået stabilitet i år, og vi har et sæde i en løbsvindende bil at kunne tilbyde. Der er muligvis tre, fire, max. fem teams, der kan tilbyde dette.”
Dermed må Heikki Kovalainen siges at være fortid hos McLaren. Selv om det nok ikke er pengene, der driver værket, så har sulten og aggressiviteten ikke været der i år.
Nico Rosberg på Interlagos. Stadig et emne hos McLaren?
Nico Rosberg må stadig være et interessant emne, da han ikke er blevet svinerig af at køre for Williams, og han er sulten efter succes. Af samme grund er Adrian Sutil også blevet nævnt som en mulig Heikki-erstatning.