• Forside

Forandret Suzuka

Siden der sidst blev kørt Formel 1 på Suzuka-banen i 2006, er der sket mange forandringer. Læs om de mest væsentlige her.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 30/9 2009 klokken 23:09

2006 var det hidtil sidste år vi så Formel 1 på den Honda-ejede Suzuka-bane. Siden da har det japanske Grand Prix været afholdt på Toyotas Fuji-bane.

I den kommende weekend bliver det imidlertid igen Suzuka der lægger asfalt til, noget som mange kørere er glade for, uanset om de har kørt på den før, eller ej.

De der har kørt på den før, må dog lige vænne sig til nogle forandringer i forhold til sidst de var der.

James Hunt, 1976, Marlboro Team Texaco M23, Suzuka Japan

Bygningerne, der relaterer sig til pitten og holdene, er blevet udbygget og renoveret, efter sigende også temmelig tiltrængt.

Ligeledes er der kommet nye tribuner og et meget større paddock-område.

Det mest interessante for kørere og ingeniører er dog at der er kommet ny asfalt på hele strækningen mellem 130R og Esses-svingene.

Banekort for Suzuka

Pitudkørslen er blevet flyttet, således at den nu kommer ud efter 1. sving, mod tidligere hvor den kom ud før.

Derudover er der kommet nogle nye, asfalterede afkørselsområder og småændringer rundt på banen.

Toyotas Jarno Trulli, som har kørt Formel 1 løb på Suzuka 10 gange, udtrykker glæde ved at man ikke har ændret baneforløbet, men blot moderniseret det eksisterende.

RELATEREDE NYHEDER