Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 2/4 2006 klokken 12:04
På trods af, at Juan Pablo Montoya udgik i dagens løb, så var løbet i Melbourne et ganske godt løb for både Kimi Raikkonen og Juan Pablo Montoya. Det startede ellers skidt for Montoya, der spandt rundt i sidste sving på opvarmningsomgangen, men problemer hos Giancarlo Fisichella gjorde, at han alligevel kunne starte fra sin oprindelige startplads. Kimi Raikkonens løb var mere anonymt og det var ikke mange fejl Kimi Raikkonen lavede.
Kimi Raikkonen sagde efter sin andenplads, at
”På trods af at jeg ikke vandt, så er jeg rigtig tilfreds med, at vi nu har vist at vi har en pakke som kan måle sig med Renault, hvilket jeg tror vi viste i dag. Løbet var ret hektisk. Jeg havde en god kamp med Juan Pablo i starten, men da jeg overhalede Jenson flatspottede jeg mit dæk, hvilket medførte en del vibrationer. Jeg var dog stadig i stand til at køre flat out og følge med Fernando. Pludselig fik jeg et problem med min vinge, da en del af vingen knækkede formodentligt på grund af vibrationer. Resultatet af dette blev, at jeg fik massiv understyring og tabte en del tid til Fernando.”
”Med 21 omgange tilbage fik vi heldigvis en sikkerhedsbilperiode, som gav os nok tid i pitten til at skifte forvingen. Jeg pressede rigtig på, men under den sidste sikkerhedsperiode havde jeg en Midland bil imellem Fernando og jeg, hvilket gjorde at jeg ikke kunne tæt på Fernando under genstarten. Et fornøjeligt løb og jeg kan ikke vente til Imola. Teamet har haft haft en god fremgang med hele vores pakke.”
Juan Pablo Montoya udgik fra løbet i den sidste halvdel, men først efter at han havde underholdt os alle med hans spektakulære kørsel.
”Der skete en del ting i løbet i dag. Da vi skulle line op på gridden lavede jeg en fejl og spandt bilen. Heldigvis blev starten afblæst, og jeg kunne køre op og starte fra min oprindelige startplads i plads 5. Under den første sikkerhedsperiode havde jeg endnu et spin, hvilket kostede mig to placeringer. Jeg havde store problemer med at få grip i dækkene i dag og de fire sikkerhedsperioder gjorde det ikke nemmere.”
”Jeg kunne have sluttet på podiet i dag, men mens jeg pressede på for at komme forbi Ralf ramte jeg kerben på langsiden og bilen gik i slinger. Det lykkedes mig at redde bilen, men uheldigvis havde slingeren aktiveret et nulstillingsprogram, som slukkede motoren og så var mit løb slut. Det var en skam for vores pakke var fantastisk hele weekenden. Vi kan helt klart starte den europæiske sæson med masser af selvtillid.”