Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/8 2009 klokken 11:08
Løbet på den legendariske Spa bane i Belgien, er elsket af de fleste kørere og fans, da det som regel byder på rigtigt race.
Denne første træning, vil give os et hint, om Brawn GP er der hvor de skal være, eller om de fortsat har problemer med kolde hurtige baner.
Vejret over den belgiske bane er tørt men overskyet, varmt er der nu heller ikke. Men det skulle give holdene gode muligheder for at gennemføre nogle fornuftige testomgange og ikke mindst Luca Badoer mulighed for at lære Ferrarien bedre at kende.
Traditionen tro, er der en betragtelig flok der rykker på banen, så snart træningen er åbnet. Denne gang er det Alguersauari der fører feltet an i STR raceren, foran Grosjean i Renault, Vettel i Red Bull, Kovalainen i McLaren, Webber i Red Bull, Hamilton i McLaren, Button i Brawn GP, Trulli i Toyota, Nakajima i Williams, Rosberg i Williams, Heidfeld i BMW og Badoer i Ferrari, hvor sidstnævnte nok må forventes at bruge en del tid på banen, her til formiddag.
Kort efter kommer Kimi Räikkönen på banen også, så vi nu er nede på kun at mangle Alonso, Barrichello og Glock. Det øvrige felt er kørt direkte tilbage til pitten, hvilket Räikkönen også gør og efterlader banen forladt.
Heldigvis for publikum, kommer Barrichello ud og laver lidt larm på banen i hans Brawn GP racer.
Stilhed igen. Faktisk i næsten 20 minutter, fik publikum tid til at hente friske forsyninger, inden de første tider bliver sat.
Her lykkes det for unge Alguersuari at sætte en tid, der holder som den bedste et stykke tid. Men så begynder han at falde ned gennem feltet, hvor Trulli overtager førstepladsen, efter 28 minutters træning.
Efter 29 minutters træning, rykker skyerne sig sammen og regnen begynder at falde over Spa.
Alle kører direkte i pit.
Kun halvdelen af feltet fik sat en tid, i løbet af den første halve time. Som det ser ud nu, bliver der ikke mere tørvejr til denne træning. Det er endda tvivlsomt, at regnen skulle stoppe i dag.
Det betyder, at dem der ikke nåede ud i den første halve time, har forspildt vigtige tørvejrskilometer på banen.
Regnen er meget tung nu, men der er forhåbninger om, at den tager lidt af, så alle kan komme ud og få lidt regnvejrs træning.
Bilerne er ved at blive sat op til regn, så mon ikke vi snart ser de første på banen i regn snart?
Alguersuari har det med at være først i dag. Det er han også i regnen. Vi kan se, at banen er meget våd, med den mængde spry der kommer fra Toro Rosso raceren.
Han fortsætter direkte ud på en flyvende omgang, nu hvor vi er halvvejs i denne første træning.
Det er første gang, hvor Alguersuari har haft mulighed for at køre en Formel 1 racer i regn. Hans første tid er også hele 23 sekunder langsommere, end hans bedste tid i tørvejr.
Luca Badoer er nu også på banen, for at få vigtig læretid i regn. Måske er det lige det der skal til for at han kan være med?
Efter en lille time, er regnen stilnet lidt af, hvilket får Rubens Barrishello til at forsøge sig med intermedia dæk på Brawn GP raceren. Spændende at se hvad det giver.
Samtidig ryger Badoer af banen i Les Combes.
Barrichello rykker i pit efter en omgang. Det var nok for vådt, trods alt.
Det ser vanskeligt ud, der ude, men Webber syntes at befinde sig ganske glimrende på den våde bane, hvor han er noteret for hurtigste regnvejrs tid, med lidt over 20 minutter tilbage.
Der er dog ingen tvivl om, at Trullis tid sat i tørvejr, vil være den tid der holder helt til slut.
Det er tydeligt at se, at der ikke er nogle der forventer at sætte super tider, men bare høster erfaring på den våde bane. Det betyder også, at Badoer rykker helt op på en 10. plads, kva hans tørvejrstid. Det betyder dog reelt, at han igen er langsomste mand på banen, hvilket er meget skidt.
Med 15 minutter tilbage, tiltager regnen igen, hvilket sender de fleste i pit.
Med 10 minutter tilbage, er det kun Kovalainen og Buemi der er på banen.
Med under 5 minutter tilbage, rykker Button, Grosjean, Alonso, Barrichello, Nakajima og Heidfeld ud på banen, for at sikre sig, at mekanikerne har friske våde biler at rode med, inden 2. træning.
Der bliver ikke sat bedre tider, så bedste regnvejrstid er stadig omkring 15 sekunder langsommer end bedste tid i tørvejr.