Tysklands Grand Prix dagen derpå

Tysklands Grand Prix, som netop er blevet kørt på Nürburgring, havde besøg af flere af de store indenfor F1. Her kommer der lidt reaktioner og tilbageblik på en fin, tysk weekend.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 13/7 2009 klokken 17:07

Tysklands Formel 1 Grand Prix blev denne gang afholdt på Nürburgring i Eifelbjergene, lidt syd for Köln. Det bliver det måske også fremover, da Hockenheim tilsyneladende har svært ved at skulle få det afholdt.

Det er næppe derfor, men det skal nævnes, at netop Nürburgring er i gang med nogle meget omfattende moderniseringer af publikumsområdet.

Normalt er alle boder og team-stande stillet op udendørs, hvilket giver en Roskildefestival-stemning, især når det regner, men alt dette er nu kommet under tag. Om det er en forbedring, er en smagsag, men din Currywurst er i det mindste ikke våd, når du får den, og det var også i disse omgivelser BMF1 var til rockkoncert med Eddie Jordan på trommer.

Jordan på trommer

Samtidig har man bygget en ny rutchebane, som desværre endnu ikke var åben for offentligheden - kun Michael Schumacher fik en tur sammen med Boris Beckers kone - men vi glæder os til åbningen, da den giver en accelerationsoplevelse, parallelt med langsiden på banen, hvor man accelererer fra 0-217 km/t på 2.5 sekund, hvilket er F1-tider.

På området udenom banen er der også store projekter i gang både med hoteller og familieparker.

Før løbet var der en parade af gamle Mercedes sølvpile, der kørte banen rundt, og blandt kørerne var Niki Lauda, David Coulthard og Pedro de la Rosa. Coulthard kørte i sin egen gamle MP4-13 iført den klassiske DC hjelm i de skotske farver.

David Coulthard, her i McLaren MP4-19

En anden, der oplevede en stor rutchetur, omend følelsesmæssigt, må have været Mark A. Webber. Han tog en flot pole position i lørdags, og fik en fornuftig start, om end Barrichello var først igennem sving 1, og Hamilton kom tæt på. Sidenhen fik Webber en drive through straf for at have ramt Barrichello i starten, hvilket må have kølnet hans håb om den sejr, som han alligevel på overbevisende måde tog.

Flot kørt Mark.

Det tyske håb og stortalent, Sebastian Vettel, fik ikke gjort så meget figur af sig, som han nok, sammen med sit hjemmepublikum, havde håbet på, selvom det virker forkert at være skuffet over en andenplads.

Brawn GP startede begge langt fremme på gridden, med Barrichello som den forreste af de to, men det var tydeligt at se, at de kun var så langt fremme på grund af meget lavt tankindhold. Barrichello har da også været ude med snøren efter løbet, og på meget direkte vis fortalt offentligheden at teamet denne gang, på forbilledlig vis, demonstrerede hvordan man kan smide et mesterskab væk, og at han faktisk ikke gad at blive i Tyskland længe nok til at høre alt det bla-bla-bla, som teamet ville komme med.

Rubens Barrichello og Ross Brawn. Barrichello var sur på teamet efter løbet.

Ferrari må også have lidt blandede følelser. Kvalifikationen var ikke det store sus, men under løbet gik det bedre, i det mindste indtil Kimi Räikkönens motor gav op. Til gengæld virkede Massa meget tilfreds med sin 3. plads, som han helt ærligt også fortjente.

McLaren har også årsag til tilfredshed. Det var lykkedes for McLaren at få en ny aeropakke frem til Nürburgring, og man kunne tydeligt se i 2. og 3. træning, at Hamilton havde fået den, og at Kovalainen ikke havde. Der var hele 1,5 sekunds forskel på omgangstiderne i begge træninger, og Hamilton stod da også som hurtigst af alle i disse træningssessioner.

I løbet, hvor begge kørere havde den nye pakke, gik det mere blandet, men ikke noget der for alvor sagde noget om bilens performance, idet Hamiltons løb blev skæmmet en del af hans forsøg på at køre banen rundt på 3 hjul på hele 1. omgang, og det viste sig sidenhen at bilen havde pådraget sig skader på både undervogn og bremsekølere ved samme lejlighed.

Pedro De La Rosa fortalte BMF1 at McLaren ville bruge KERS

McLaren havde ikke meldt ud på forhånd, at de ville køre med KERS til dette løb, dette var noget som BMF1's medarbejdere erfarede fra Pedro de la Rosa lørdag eftermiddag, og Hamiltons start beviste også, at den kan være rar at have.

BMW Sauber, Toyota og Toro Rosso udmærkede sig mest ved ikke at gøre sig bemærket, så dem lade vi hænge her.

Til gengæld skal der give en ordentlig hånd til Force India, som var overraskende hurtige, og ikke mindst meget aggressive. Desværre for Sutil skete der det, som er sket flere gange tidligere: han fik et sammenstød med en rød bil, denne gang kørt af Kimi Räikkönen. Skylden bør dog nok placeres hos Sutil selv.

Adrian Sutil skal passe på når der røde biler i nærheden

Jeg vil slutte af med at komme med min helt egen subjektive HOT/NOT, som du, kære læser er meget velkommen til at være uenig i.

HOT
- Sutil for at kvalificere en tung Force India på P7
- Webber for at tage sin første pole og sejr
- McLaren for at lave en meget effektiv aeropakke


NOT
- Brawn GP for sjusket teamarbejde
- Bourdais for ikke at kæmpe mere for sit F1-liv
- Kovalainen for at køre for langsomt - igen
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bourdais exit kan give rekord Vil Alonso være teamejer? »