Under dagens møde på Nürburgring, hvor repræsentanter fra samtlige 13 hold tilmeldt 2010-sæsonen udvandrede de otte deltagere fra FOTA. Ifølge FOTA var deres tilstedeværelse reelt overflødigt.
Der er altid mindst to sider til en sag. I forbindelse med dagens møde med FIA kan man læse flere forskellige beretninger. På Autosport kan man læse, at man ikke kunne blive enige omkring en minimumsvægt for 2010.
FIA har udsendt en erklæring, hvor man blandt andet kan læse følgende:
”De otte FOTA-hold var inviteret til at deltage i dette møde for at diskutere yderligere forslag til 2010. Uheldigvis kunne denne diskussion ikke foregå fordi FOTA udvandrede fra mødet.”
For to år siden var det vejrguderne, der lavede drama i løbet. I år er det FIA og FOTA, der skaber dramaet.
Ifølge Autosport så har man ikke fået en forklaring på hvorfor FOTA udvandrede, men den giver FOTA selv på deres officielle hjemmeside.
I en pressemeddelelse melder de ud, at årsagerne blandt andet skal findes i at FIA’s tekniske direktør Charlie Whiting meldte ud, at ingen af de otte hold, på trods af en tidligere indgået aftale, er tilmeldt 2010-mesterskabet.
Derfor står FOTA uden reel indflydelse på det tekniske og det sportslige reglement, og dermed kan FIA indføre de ændringer de vil med godkendelse af de kun fem teams, som er tilmeldt 2010.
”Man skal huske på, at de otte aktive FOTA-medlemmer var inkluderet på den ’accepterede’ deltagerliste fremlagt af FIA World Motor Sport Council og meldt ud i en FIA pressemeddelelse fra 24. juni.”
“I lyset af dette har repræsentanterne fra FOTA ønsket en udsættelse af dagens møde. Det blev afvist med udgangspunkt i, at ingen ny Concorde aftale vil blive godkendt før en enstemmig godkendelse af 2010-reglementerne er opnået.”
FOTA gruppebillede inklusiv de to udstødte Sam Michael fra Williams og Vijay Mallya fra Force India.
“Det star dog klart for FOTA, at basis for 2010’s tekniske og sportslige reglementer allerede var fastsat i Paris. Som et resultat af disse udmeldinger kunne FOTA repræsentanterne fra den tekniske arbejdsgruppe (Technical Working Group) ikke udføre deres arbejde, og derfor måtte de opgive deres deltagelse.”
“FOTA-medlemmer tog Paris-aftalen og de efterfølgende diskussioner i god tro og med lyst til at inddrage og engage de nye og eksisterende teams om fremtiden i Formel 1.”
Dermed er krisen i Formel 1 ved at bryde op igen.