• Forside

Rebel-teams beder motorsportsunion om hjælp

I kølvandet på FIAs netop offentliggjorte liste over næste sæsons deltagere i Formel 1-feltet, beder de såkaldte rebel-teams (FOTA) nu den internationale motorsportsunion, WMSC, om at træde ind i den mere og mere tilsandede konflikt med FIA.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 12/6 2009 klokken 14:06

Autosport har netop offentliggjort en kopi af et brev, som de har modtaget fra medlemmerne af FOTA, sammenslutningen af Formel 1-teams.

I brevet beder FOTA den internationale motorsportsorganisation WMSC (World Motor Sport Council) om at træde ind i den mere og mere tilsandede konflikt mellem FIA og F1-fabriksteamene. I modsat fald, hedder det, føler de sig tvunget til at trække sig ud af sporten.

I dagens netop offentliggjorte deltagerliste, har FIA bekendtgjort, at FOTAs medlemmer har frist indtil den 19. juni til at frafalde de forbehold, der har knyttet til deres tilmelding til næste års løbskalender.

Et billede af FOTAs medlemmer. Siden er smilene stivnet.

I brevet hedder det, at FIAs håndfaste reaktion på forbeholdene tvinger de 8 teams i FOTA til at søge hjælp hos WMSC, for at der kan findes en hurtig løsning på konflikten.

”FOTAs medlemmer er dybt bekymrede over Formel 1´s fremtid og den krise, som sporten befinder sig i lige nu, en krise der er selvforskyldt,” skriver FOTA. ”Teamene ønsker at finde en hurtig løsning på situationen, men hvis dette ikke kan lade sig gøre, vil vi se os nødsaget til at søge alternative løsninger, som kan beskytte dem.”

Derefter skriver de, at man i sidste forsøg på at løse krisen har planlagt yderligere møder i den kommende uge. Her beder de indtrængende om hjælp til at sikre en løsning, som kan sikre de etablerede teams at fortsætte i Formel 1 indenfor fornuftige rammer og ”fornuftigt lederskab” (fra FIA, red.), således at stabiliteten og kontinuiteten i F1 kan bibeholdes.

FOTA understreger endvidere, at der ikke har været en ”effektiv” kommunikation imellem motorsportens ledende organ (FIA) omkring dets mål. Ikke desto mindre gør man det klart, at man fremtidigt ønsker at arbejde på ”en positiv og konstruktiv måde indenfor sammenslutningen” for at løse dette.

Max Mosley er ikke kommunikationens mester, iflg. F1-teamene.

”Vores fundamentale ønske er at arbejde indenfor rammer af samarbejde og dialog med sammenslutningen (FIA, red.) for at forbedre Formel 1 og samtidig at stoppe den konfrontative og negative facon, som har domineret sporten i de seneste år,” hedder det videre i brevet.

Her sigter FOTA utvivlsomt til FIAs præsident, Max Mosley, der er nærmest berygtet for sin konfronterende og stejle facon at kommunikere og forhandle på – noget som hans gamle ven, Bernie Ecclestone, tidligere har udtrykt kan være et problem.

FOTA beklager også, at konflikten både er forvirrende for fans såvel som sponsorer, hvilket berører forretningen for både teams og løbarrangører.

”Vi har forespurgt om FIA, sammen med FOM og teamene, vil underskrive en bindende aftale, der vil bringe stabilitet, hvis den mindste mulighed måtte være til stede, eller alternativt, gå ind i en separat, bilateralt styret aftale imellem teamene og FIA”

”Vi vil gerne slå fast, at vi er forberedt på at deltage i en bindende aftale for at medvirke i mesterskabet indtil slutningen af 2012. Dette burde eliminere den misforståelse, at visse teams er ved at forlade sporten. Hermed kan vi etablere Formel 1 som en solid og stabil fremtidig platform.”

Samtidig understreger teamene i brevet, at de er klar over at have et ansvar for både ansatte, fabrikker og andre faciliteter og at man vil arbejde på at tilpasse dette til det nuværende, økonomiske klima, men at dette kun kan lade sig gøre med en ordentlig ledelse fra FIA.

Endelig understreger FOTA-medlemmerne, at de forstår behovet for at hjælpe og assistere nye teams i Formel 1, samt at dette skal være muligt at etablere sig indenfor rimelige beløbsrammer.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER