Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/6 2009 klokken 11:06
De to træninger fredag viste, at de fleste har meget svært ved at få de bløde Bridgestone dæk til at holde. Dem det lykkes for, står stærkt til kvalifikationen.
Fronten ser meget tæt ud. McLaren viste i går, at de er ved at være med, det samme gjaldt Ferrari. Lidt overraskende, lader det til at Toyota også har fundet formen igen.
Men hvis vi er overraskede over Toyota, er det intet i forhold til det faktum, at BMW Sauber lige pludselig ser ud til at kunne være med igen. Selv Kubica udtaler, at han er positiv og tror på en top 10 placering i kvalifikationen.
Om alt er, så vil det hold, der får de bløde dæk til at holde i en hel omgang med fuld skrald, det hold der vil have størst chance for at sikre sig pole.
Efter den første halve time, af denne time lange træning, er det Nico Rosberg der er hurtigst i Williams raceren, en tid der er sat på bløde dæk, så noget tyder på, at de er ved at finde det helt rigtige set-up.
Men det er værd at bemærke, at der er under et sekund mellem de 15 hurtigste biler, noget der understreger, at det er meget tæt for tiden i Formel 1.
Brawn GP racerne er igen med fremme, i modsætning til fredagens træninger. Barrichello hurtigst af de to, på anden pladsen med Button lige i hælene på tredje pladsen.
Med 25 minutter tilbage af denne sidste træning, sætter Felipe Massa nu hurtigste omgang, og værd at bemærke er det, at det er på de hårde dæk, der åbenlyst fungere bedre for Ferrari end de bløde.
Massa forbedre sin tid og er nu første mand under 1.28. Det ser ud som om Ferrari har fundet formen og især Felipe Massa, der lige nu har næsten et halvt sekund ned til Rosberg, der er næst hurtigste, mens der er næsten syv tiendedele sekund ned til Räikkönen i den anden Ferrari på 8. pladsen.
Hos Renault ser det ud til, at der er byttet lidt rundt på rollerne i dag. Alonso befinder sig bagerst i feltet, på en 19. plads, mens Piquet lader til at have det godt på den Tyrkiske banen, og er at finde på en 6. plads.
Med 8 minutter tilbage, sætter Massa sin hidtil bedste tid på de bløde dæk, kun 34 tusindedele sekund langsommere end hans egen bedste tid og dermed markant hurtigere end de øvrige på banen.
Mod slutningen, blev der sat nogle rigtig gode tider, men ingen kunne røre Massas hurtigste tid.