Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/6 2009 klokken 14:06
Den hårdt trængte Nelson Piquet i Renault, der noget overraskende fortsat befinder sig i Formel 1, var noteret som hurtigste mand i efter halvdelen af feltet havde sat en tid, men som ventet, var det ikke en tid der holdt længe, så da alle havde sat en tid, var rykket godt ned i rækkerne, for så igen at komme op på en yderst respektabel 4. Hurtigste tid, tæt på Alonso.
Robert Kubica forbedrede sig markant i forhold til den første frie træning, og satte hurtigt en tid, der var omkring et sekund hurtigere, end hans bedste tid fra 1. Frie træning.
Betyder det så, at BMW er på rette vej?
For Brawn GP, ser det ikke ud som vi efterhånden har vænnet os til. De ser ikke ud til at kunne følge de hurtigste her i Istanbul, hvilket er noget overraskende efter deres meget overbevisende indsats i Monaco, der dog er markant anderledes at kører på end den Tyrkiske bane.
Efter den første halve time af denne anden træning, er det noget overraskende andenkøren fra McLaren, Kovalainen, der sætter hurtigste tid. En tid der er weekendens hurtigste, men som næppe holder.
Vettel, der efter få omgange, er noteret for tredje hurtigste tid, parkere Red Bull raceren i sving 1, efter noget han selv mener, er et trækaksel problem. Uanset hvad, så var det slutningen på Vettels anden træning.
Skyerne omkring banen trækker sig sammen, men endnu er der ikke noget der antyder at det vil begynde at regne, men med 50 minutter tilbage af denne træning, kan det slet ikke udelukkes, at nedbøren vil nå at falde inden vi slutter.
Mens Kovalainen noget overraskende holder fronten, er der noget der tyder på, at Lewis Hamilton har problemer med at finde den helt rette stabilitet rundt i svingene, da han nu er kommet ud af et sving med den forkerte ende forrest, to gange. Hamilton er også ”kun” noteret som værende den 7 hurtigste, med 45 minutter igen.
Mest overraskende på dette tidspunkt er dog, at Robert Kubica i BMW Sauber, er 2. Hurtigste mand på dette tidspunkt.
I forhold til første træning, må man sige at der er byttet rundt på en del.
Ferrari, der havde begge køre med helt fremme, ligger nu nede på niende og elfte pladsen, med Massa som den forreste af de to, mens Hamilton, der var med helt fremme, må indse at de ændringer de har foretaget på McLaren racerne i pausen, har virket bedre for Kovalainen der fortsat er noteret som hurtigste mand, med en halv time igen, mens Hamilton selv, er nede på 10. Pladsen.
Brawn GP ligger der hvor alle havde forventet de ville være, inden sæsonen gik i gang, helt nede på 15. Og 16 pladserne. Noget vi må sige at vi ikke er vant til at se. Er der problemer, eller sparer de bare deres materiel?
Toro Rossos problemer fra første træning fortsætter. Det er således de to italienske røde tyre der slutter feltet, mens de to Force India biler, besætter 17 og 18.
Den førende i mesterskabet, Brawn GP køreren Jenson Button, lader til at have en del udfordringer med at få bilen til at makke ret og ser sig selv fortsat befinde sig nede på en, slet ikke tilfredsstillende, 16 plads, lige efter Nick Heidfelds BMW.
Mens det er lykkedes for Fernando Alonso, at få Renaulten op på anden hurtigste tid, så går det mindre godt for Piquet, der eller startede så godt, men som nu roder rundt midt i feltet på en niende plads.
Noget tyder på, at de bløde dæk Bridgestone har valgt at tage med, er for bløde og at de ikke engang holder en hel opgang optimalt. Det kan bevirke, a vi vil se flere ultra lette biler på søndag, der starter på de bløde dæk for hurtigt at gå i pit.