Cosworth har en 43 år lang F1-historie, og med så meget nyt i F1 år, ville det kun blive glædeligt at gense Cosworth igen. Cosworth har altid specialiseret sig i motorer med den optimale ydeevne til de fleste motorsportsserier, inklusive F1.
Det er det nye amerikanske USF1-team, som højt sandsynligt kommer ind som nyt team i F1 fra næste sæson i 2010, og de ser Cosworth som en rigtig partner som motorleverandør.
Ved teamets lancering i februar udtalte teamets ledere, Ken Anderson og Peter Windsor, at man ville kontakte alle motorkonstruktører for en aftale.
Windsor fortæller nu dybere om Cosworth, og at mange af fabrikkens folk fortsatte hos Red Bull efter at Williams skiftede Cosworth ud med motorer fra Toyota, men at de samme folk blev fyret, da Red Bull fra 2008 skiftede til motorer fra Renault.
Mark Webber i Williams med Cosworth i 2006
Argumentet og troen på Cosworth hos USF1 er altså stor, da de trods 3 år uden for F1 har en del manpower, som man oplagt ville kunne udnytte. Cosworth er således fortsat specialister i de stærke motorer også til F1.
”Ideen med at samarbejde med et mindre specialistteam som Cosworth passer rigtig godt ind i måden vi arbejde på som racerteam," fortæller teamets sportschef Peter Windsor. Windsor tager således kontakten med Cosworth meget meget seriøst. Dog er der endnu ikke en underskrevet kontrakt mellem parterne.
Som skrevet indledningsvis har Cosworth en lang F1-historie med både succeser og nedture. Karakteristisk er dog at motoren altid har ofte haft sin egen og høje lyd, hvorfor firmaet er elsket af mange de F1-fans som står derude ved banerne og nyder lyden af, hvorledes en rigtig F1-motor bør lyde – højt, larmende og skræmmende.
BMF1 byder således meget gerne Cosworth velkommen tilbage i F1 – uh det ku' bli´ fedt!