Efter at årets første to Grand Prix løb er afviklet, er der et emne som nærmest har overskygget de to Renault sejre. Et af de nyere ordsprog siger, at det er smart at snyde, men dumt at blive opdaget.
Jeg er ikke i tvivl om, at de færreste Formel 1 hold bevidst snyder, men alle teams går lige til grænsen for at hente de tusindedele, der kan betyde forskellen på pole position og en plads langt nede i feltet.
Ferrari har problemer med både for- og bagvinge.
Efter løbet i Bahrain var der spekulationer omkring Ferrari, der mentes at køre med en fleksibel bagvinge. Vingen var dog lovlig, når den blev undersøgt, og Ross Brawn lagde også vægt på, at vingen var godkendt af FIA.
I løbet i Malaysia kom Ferrari igen i søgelyset. Denne gang mente man, at Ferraris forvinge var fleksibel, og dermed ulovlig, og flere hold skrev en formel protest til FIA omkring dette. Endnu engang mangler de håndgribelige beviser, men tv-billeder af Ferrari forvingen blev brugt som bevis for påstanden.
BMW Sauber skal have modificeret deres bagvinge.
Ferrari er derfor af FIA blevet bedt om at stille med helt nye for- og bagvinger til løbet i Australien. Ferrari har selv nægtet at gøre noget ved vingerne, med mindre FIA bad om dette.
Ferrari er dog ikke de eneste, der har fået hjemmearbejde for. McLaren og BMW Sauber har også fået besked på at komme med nye vinger. Denne gang er det dog kun bagvingerne, der skal skiftes.
McLaren skal også have ny bagvinge.
Det er ikke lykkedes at finde ud af, hvad McLaren og BMW Sauber skal gøre ved deres vinger, så de lever op til reglerne, men der er ingen tvivl om, at der i Australien vil være fokus på alle dele, som kan tænkes at være bevægelige.
En del af protesten fra teamene.
Protesten som blev overgivet til FIA er blevet droppet. Til gengæld måtte FIA’s tekniske chef Charlie Whiting love, at Ferrari stiller med nye vinger i Australien, hvis de vil slippe for straf.
Det er Autosport.com, der er kommet med historien, som nu kan læses på flere hjemmesider.