Da Renault i dag præsenterede sin nye 2009-model, R29, var det med et dansk islæt i skikkelse af Marco L. Sørensen, der i tiden fremover skal fungere som en såkaldt udviklingskører hos Renault.
Det er især interessant, at Marco undgår den forhindring, som med få undtagelser normalt ellers er kutyme for danske racerkørere: Pengemangel. Og årsagen er den enkle og glædelige, at kørerens manager hedder Flavio Briatore.
Marco L. Sørensen på Oschersleben i Adac Formel Master, hvor danskeren sejrede. (Copyright: Adac)
Unge Sørensens karriere vil være stramt styret af Briatore, men et kig på Fernando Alonso og Mark Webbers karrierer viser, at denne form for styring kan resultere i både to verdensmesterskaber og solide F1-kontrakter, idet Renault-chefen har begge kørere i sin stald.
Ifølge dagbladet Politiken skal nordjyden i år køre Formel Renault 2.0 og Northern European Cup - også i Formel Renault - med første løb i påsken på den legendariske Zandwoort-bane i Holland.
Marco L. Sørensen, nr. 2 fra højre, på podiet efter sejren på Oschersleben (Copyright: Adac)
2009 kan også blive året, hvor der er chance for at opleve noget så usædvanligt som et danskertræf i Formel Renault, idet Marco L. Sørensen blandt andet kommer til at køre imod Johan Jokinen og Kevin Magnussen, tidligere Formel 1-kører Jan Magnussens søn.
Går alt efter planen kan næste skridt blive Formel Renault World Series, derefter GP2 og til sidst enhver racerkøreres drøm: Formel 1. Den sidste model kan Marco efter alt at dømme meget vel komme til at prøvekøre sidst på sæsonen eller i 2010.
Renault juniorkørerne med Marco L. Sørensen i midten.
Marco debuterede i gokart allerede som 3-årig og kørte sine første år i USA, hvor forældrene arbejdede. I 2007 rykkede danskeren op og deltog i det danske Formel Ford-mesterskab, hvor han vandt 4 løb og sluttede som en samlet nr. 3.
I 2008 deltog Sørensen i det britiske Formel Ford-mesterskab, hvor det blev til en enkelt sejr, inden han skiftede til Adac Formel Master-serien i Tyskland, hvor ungersvenden holdt en flot statistik med sejre i halvdelen af de løb han deltog i - 4 sejre i 8 løb.
Sidste år var det 18-årige talent blandt de 10 nominerede til Politiken, Dansk Idrætsforbund og Team Danmarks pris som Årets Fund. Som dansk motorsports mest vindende Formel-kører opnåede Marco en 9. plads iblandt flere OL-medaljetagere og kunne med stolthed modtage prisen af Kronprins Frederik d. 10. januar 2009 ved kåringen i Politikens Hus.