Når man finde ud af hvem der har bygget den mest pålidelige bil, bliver man nødt til at se bort fra kollisioner og afkørsler, men da det kan være spændende nok tager vi det for sig selv.
BMW-Sauber og McLaren-Mercedes topper listen med kun 2 kollisioner hver. Herefter kommer Williams med 3, og Ferrari og Toyota havde hver 4. I den anden enden har vi Renault med 9 og Force India med 10.
Når det gælder pålidelige biler ligger BMW stadig i toppen. De havde ikke en eneste mekanisk relateret DNF (Did Not Finish), selvom deres vintertest sidste år lagde op til det modsatte.
Crash i første sving af det tyrkiske Grand Prix
På en overraskende andenplads har vi Williams-teamet, som fik en enkelt i bagagen, da Nico Rosbergs motor opgav i Spanien.
Trediepladsen bliver delt af Red Bull og Honda, som hver havde 2 mekaniske DNF, imens McLaren besætter femtepladsen med 3 fejl som alle ramte Heiki Kovalainen. Femtepladsen deles med Renault, Toyota og Toro Rosso. Alle Toro Rossos mekaniske fejl var relateret til Ferrari-motoren.
Massa går den tunge vej til garagen efter motoreksplosionen på Hungaroring, 2008.
Næstsidst i tabellen har vi et team der ellers i mange år har været kendt for det modsatte. Ferrari havde 4 DNF som følge af motorfejl, hvoraf Massas motor fra Hungaroring nok er den mest mindeværdige.
Force India har været klar over at de ikke kunne vinde løbene, og har derfor tydeligvis valgt at skrive sig ind i historiebøgerne på anden vis. 8 gange gik bilen i stykker. Det pudsige ved det er, at det ikke var Ferrari-motoren der gav problemer, ligesom den har gjort hos Toro Rosso og Ferrari. Det var gearkassen der stod af gang på gang, så de glæder sig nok til at komme i gang med McLarens gearkasse.
Nick Heidfeld i den pålidelige BMW-Sauber
Vi kan derfor konstatere at det mest pålidelige team i 2008 har været BMW-Sauber, med Williams på en flot andenplads.
Det bliver nu spændende at se hvor mange mekaniske problemer der kommer til at være i 2009. KERS er jo allerede udråbt af mange til at være næste års plageånd på den konto.