Skulle FIA få held med at indføre standardmotorer i Formel 1, risikerer vi at flere konstruktører vil trække sig fra Formel 1 klassen, da man fjerner sig for langt fra den ide, som Formel 1 bygger på.
Det mest profilerede hold i F1 Ferrari overvejer at trække sig fra Formel 1. Det melder det italienske team ud via en pressemeddelelse, hvor der står, at selv om fabrikken støtter en reduktion i omkostningerne, så vil man seriøst overveje mærkets fortsatte deltagelse i Formel 1.
Albert Ascari (Ferrari) - Tysklands Grand Prix 1953. Ferrari er det eneste hold, der har været med siden begyndelsen af Formel 1.
Ifølge FIA har Ferrari dog misforstået intentionen, som man dog stadig har, men som er en nødløsning for at sikre Formel 1’s fortsatte fremtid.
Standardmotorer og de tilhørende standardgearkasser kan nemt blive droppet, men det forudsætter, at konstruktørerne vil tilbyde motorer til de mindre hold til en pris på max. 5 mio. euro for en sæson.
En pressemeddelelse fra FIA slår fast.
”Det ser ud som om, at Ferraris bestyrelse er blevet misinformeret.”
”Det er nu op til konstruktørerne at blive enige om en af de tre FIA optioner eller selv producere et konkret forslag til en reducering af omkostninger til et acceptabelt niveau. Hvis det ikke sker, så vil FIA tage alle forholdsregler for at sikre et troværdigt mesterskab for både kørere og konstruktører.”
Max Mosley siger, at Ferraris bestyrelse må være blevet misinformeret, og at det er op til konstruktørerne selv, om der skal køres med standardmotorer i Formel 1.
Ifølge FIA så er der åbent for bud for alle konstruktører, der ønsker at give et bud på at blive den officielle leverandør af standardmotorer/gearkasser frem til den 7. november. Den endelige konstruktør vil så blive valgt i slutningen af november.
BMW-Sauber teamchef, Mario Theissen, udtaler til DPA: ”Vi (BMW-Sauber) forventer ikke at der kommer standardmotorer efter de samtaler, som er foretaget indtil videre.”
Dr. Mario Theissen
Han bakkes op af Renault teamchef Flavio Briatore. Italieneren skulle til den tyske avis ’Welt am Sonntag’ udtale, at forslaget med standardmotorer er droppet, og at man på et møde i Geneve mellem FOTA og FIA, med Max Mosley som repræsentant, er blevet enige om at arbejde på en fremtidig motorplan.
En plan, der på basis af udgifter vil sætte en begrænsning for de mulige udviklingsmuligheder i motoren. En plan som også skulle komme til at dække gearkasserne i Formel 1 med mulighed for enten at sælge direkte gearkasser eller teknologien til de mindre teams i Formel 1.
Diskussionen om Formel 1’s fremtid fortsætter.